Bestaan er auto's die een 2e versnelling (of meer) in z'n achteruit hebben?

En wanneer zou dat nuttig kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

Ja, dat bestaat voor zware vrachtauto's, die kunnen 16 versnellingen vooruit en 2 achteruit hebben. Bijvoorbeeld deze: http://www.ginafrallyservice.nl/voertuigen/assistentietruck-4x4-t5.html. Is toch eigenlijk logisch dat een zwaar voertuig meer kracht moet kunnen zetten om achteruit te rijden.
Amadea
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Waarom zijn meer versnellingen een garantie voor meer kracht?
Amadea
13 jaar geleden
Op mijn fiets in elk geval wel!
Cryofiel
13 jaar geleden
@escape, omdat je dan een "halve" versnelling kunt maken. Het effect daarvan is vergelijkbaar met de "low gearing" voor terreinwagens. Dus de  --1 is eigenlijk een "low gearing" achteruit, en de  --2 is wat bij een gewone vrachtwagen de normale achteruit zou zijn - qua overbrenging, bedoel ik dan.

Andere antwoorden (3)

Ha, die Rg89fh;

Ook een Unimog (een soort kruising tussen een 4x4, een landbouwtrekker en een pick-up truk gebouwd door Mercedes-Benz) is leverbaar met twee achteruitversnellingen. Dit kan in zwaar terrein nuttig zijn. Eigenlijk heeft ook elke terreinwagen met hoge en lage gearing ook twee achteruitversnellingen: eentje in hoog en een in laag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auto's wet ik niet.

Mijn touringcar had er vroeger wel 2.
Eigenlijk 2 halve. Ik kon de achteruit spitsen.
En een automaat heeft er eigen oneindig veel.
Voor een gewone auto heeft het weinig zin.
Of je moet een awd hebben die kan volgens mij ook in de hoge en lage gearing achteruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze eigen DAFvariomatic had een oneindeig aantal versnellingen achteruit. Vandaar dat er maar zo weinig over zijn. Ze zijn opgebruikt bij de achteruit rij races.