Hoe zit dat nou met mist en groot licht?

Googelen helpt me niet verder.

Er zijn regels voor groot licht en mistlicht (voor)

Bij groot licht zie ik nergens meer de optie 'mist'. Maar niet alle auto's hebben mistlicht.

Dus hoe zit dat nou met het gebruik van groot licht. Je mag het niet gebruiken bij tegenliggers, toch is dit volgens mij het licht dat je gebruikt bij mist als je geen mislicht hebt. Tenminste vroeger was naar mijn idee grootlicht en mistlicht hetzelfde licht.

Wie kan mij hiermee helpen?
Kleine toelichting waarom ik dit nu vraag:

Gisteren was het mistig, mijn auto heeft geen mistlicht, ik voerde geen groot licht ik twijfelde hierover op dat moment aan de hand van de mistigheid. Toch kreeg ik van meerdere auto's lichtseinen.

5 jaar geleden
in: Auto's
11.3K
Inekez1
5 jaar geleden
"Toch kreeg ik van meerdere auto's lichtseinen."
Controleer ook even of er geen lampjes kapot zijn, of het dimlicht voorzien is van de goede verlichting en of je verlichting goed is afgesteld, dus of het dimlicht niet teveel omhoog schijnt en zo alsnog tegenliggers verblindt. Vooral met veel gewicht achterin je auto kan het gebeuren dat het dimlicht te hoog schijnt, door mist wordt dit effect versterkt en hebben tegenliggers er last van. Mensen seinen niet voor niets. Je bent of niet goed zichtbaar, of je verblindt de tegenliggers.

Antwoorden (2)

Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.

Groot licht mag u in het donker gebruiken, als u geen tegenligger tegenkomt. Ook als u vlak achter een ander voertuig zit, is groot licht verboden. U mag groot licht binnen en buiten de bebouwde kom gebruiken.
Het voeren van groot licht in dichte mis maak dat jezelf nog slechter ziet in de mist. Naast dat het hinderlijk is voor de andere bestuurders.
Toegevoegd op 17 december 2018 08:38: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ kortom Sterredag, mistlicht en grootlicht is niet hetzelfde. Duidelijke uitleg Ronron.
sterredag
5 jaar geleden
Ja zoals ik al zei, met googelen kom ik er niet. Dus deze informatie natuurlijk gewoon gezien en dit geeft dus GEEN antwoord op mijn vraag. Want wat moet een automobilist dan aanzetten die dus geen mistlicht heeft? Als het wel heel mistig is? En vroeger kreeg je toch echt wel geleerd dat je dan een bepaald licht aan moest zetten.
sterredag
5 jaar geleden
@PJJMulder Nee geen duidelijke uitleg dus. Ik zeg niet dat het hetzelfde is, ik zeg dat het naar mijn idee vroeger hetzelfde was. Maar hoe het nu zit met groot licht en mist (zeker als je dus geen mistlicht hebt) is en blijft onduidelijk. Gisteren was het mistig, mijn auto heeft geen mistlicht, ik voerde geen groot licht ik twijfelde hierover op dat moment aan de hand van de mistigheid. Toch kreeg ik van meerdere auto's lichtseinen.
ronron1212
5 jaar geleden
Gewoon normaal licht voor en mistlamp achter als je dat niet hebt gewoon normaal licht dat je in het donker voert. Als het geen antwoord vindt is dan jammer maar zo is het en niet anders.
ronron1212
5 jaar geleden
Je moet geen groot licht voeren maar gedimpt licht dus ook geen stadslicht.
sterredag
5 jaar geleden
Het ging mij ook om de afzetting jegens vroeger. Kortom... het lijkt dus veranderd te zijn (met dank aan het andere antwoord)
ronron1212
5 jaar geleden
Er is niets verandert bij vroeger in 1970 was dit ook al zo.
Het Openbaar Ministerie legt dit iets duidelijker uit:

“Wat mag wel en wat mag niet?

Dimlicht:
- toegestaan: overdag
- verplicht: 's nachts of _overdag bij slecht zicht_. *

* (juistere formulering zou m.i. zijn: verplicht: ’s nachts wanneer men geen groot licht voert, _en_ overdag bij slecht zicht. Niet “of”)
[...]

Groot licht:
- mag alleen 's nachts gebruikt worden, behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd (dus ook fietsers en bromfietsers).
[...]

Mistlichten:
Mogen alleen aan als de weersomstandigheden daar aanleiding voor geven.
- Het mistlicht vóór mag alleen branden als er nauwelijks zicht is door mist, sneeuwval of regen.
- Het mistlicht achter mag alleen aan bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter.
- Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.”

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/verlichting/

Anders gezegd: vroeger was gróót licht de regel bij mist overdag, maar tegenwoordig moet het dan zowel overdag als in het donker dimlicht (of mistlicht) zijn.

@ sterredag
Je kreeg lichtseinen van andere auto’s. Maar je schrijft steeds alleen maar dat je geen grootlicht voerde; daarmee weten we nog niet echt wat voor verlichting je wél aan had ...
Als andere auto’s jou lichtseinen gaven, lijkt het mij dat die nog geen groot licht op hadden, want dáár seint men mee. Met wat je nu schrijft, lijkt het net alsof je zelf alleen maar stadslicht (of geen licht) aan had.
Bordensteker
5 jaar geleden
sterredag
5 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Ik zag idd alleen maar regels dat mistlicht MAG, maar nergens wat moet bij mist en eerder dat grootlicht dus niet zou mogen bij mist. Jij bevestigd wat ik dacht, dat ik dus toch echt geleerd hebt dat bij mist je groot licht voert. Door het seinen heb ik meerdere malen gecontroleerd of mijn dimlicht aan stond, en die stonden zeker aan. Andere auto's zouden mistlicht gevoerd kunnen hebben en met groot licht kunnen seinen.
Bordensteker
5 jaar geleden
Ik hecht ook nogal aan die oude leer, en ik vrees dat niet alleen het m.i. terecht heftige groot licht overdag in het verdomhoekje is terechtgekomen.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/e03d6e77-2df7-5143-9a23-dad50bc1ec87
Ook met de spatlap is dat gebeurd (hier opvallend alleen rechts voorzien!) en (hier links afgebeelde maar soms rechtse) zwaar gelaarsde leerdragers zijn in rechtszalen soms link tegen leeruitleggers.
U ziet op de gelinkte foto een sidecar. Maar deze zijsprong hoort nu hooguit in een sidebar!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben blij dat het nu duidelijk is voor jou. Daar gaat het om.
Misschien heeft het inderdaad te maken met wanneer iemand de rijopleiding heeft gehad.
In mijn tijd was het inderdaad:
Stadslicht: nooit
Dimlicht: in het donker en met weer waarin je niet goed ziet (regen, mist, sneeuw, lage zonstand)
Mistlamp: alleen bij mist, indien aanwezig
Grootlicht: alleen in het donker, wanneer je niemand hindert. Gebruik dit licht nooit in de mist, omdat je jezelf verblindt
Misschien hadden we onderling last van mis(t)communicatie. ;-)
Groetjes!
sterredag
5 jaar geleden
Dat is in ieder geval een duidelijk voorbeeld dat ik niet helemaal gek geworden was. Hartelijk dank! :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kan me voorstellen dat je achter het stuur zat met allemaal vraagtekens.
Doei, doei