Hoe lang mag een autoverkoper je aan een koopcontract houden?

Mijn ouders hebben november 2022 een koopcontract getekend voor een nieuwe KIA. Deze auto is nog steeds niet afgeleverd. Er was tegen mijn ouders gezegd dat het September 2023 zou worden, maar volgens de garage is hij nog steeds niet leverbaar.
Wat is redelijk?

6 maanden geleden
in: Auto's
teusvh
6 maanden geleden
Wat er is gezegd over de levertijd is in principe contractueel bindend (behoudens overmacht en zo), echter als dat nergens staat opgeschreven kun je er niet veel mee. Maar wat staat er in het contract m.b.t. de levertijd? Dat de garage de auto nog niet beschikbaar heeft is GEEN overmacht. Als je spullen verkoopt die je (nog) niet in je bezit hebt dan neem je bewust het risico dat er ergens wat mis gaat. Dat kun je niet op de koper afwentelen. Mijn suggestie zou zijn om (schriftelijk en aangetekend) een termijn te stellen van pakweg drie weken, en dat je als er dan nog niet is geleverd de koop zult ontbinden. Behalve als je nog wat langer wilt blijven wachten natuurlijk.
ronron1212
6 maanden geleden
Als het gaat om een nieuw model dat pas in september 2023 te koop zal komen ja dan is dat zo. Een Dealer hoeft niets in voorraad te hebben om te kunnen verkopen. Er wordt een levertijd afgesproken.
jc54
6 maanden geleden
Redelijk is, dat de verkopende partij voor vervangend vervoer zorgt (indien dat wenselijk is).

Geef als eerste antwoord