Wat zijn de voordelen van een voorwielaandrijving van een auto?

Toen mijn rem was geblokkeerd, wilde ik achteruit rijden en ontdekte toen pas, dat ik een voorwielaangedreven auto had.
heel stom natuurlijk, maar van auto's weet ik echt niets.
Met een voorwielaandrijving trekken de wielen de auto vooruit, bij achterwielaandrijving duwen de wielen de auto vooruit, dat weet ik dus wel, maar wat zijn andere voordelen? ( nadelen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8.5K

Het beste antwoord

Een simpele test om de voordelen van voorwielaandrijving uit te leggen : Andre Citroen deed het in de jaren 1930 al voor. Men neemt een geladen kruiwagen (met één wiel) en probeert al duwend een rechte lijn te volgen. Dan doet men hetzelfde maar men sleept de kruiwagen achter zich aan. Je zal merken dat in het tweede geval (voorwielaandrijving =trekken) het wiel perfect de lijn zal volgen daar waar het in het eerste geval (duwen = achterwielaandrijving) veel moeilijker is en je moet steeds bijsturen.
Dat is heel basic uitgelegd. Evenwel bij een wagen met grotere vermogens blijft achterwielaandrijving een voordeel doordat bij het optrekken het gewicht naar achteren geduwd wordt op de achterwielen en dus meer grip geven. Heeft enkel voordelen bij grotere vermogens dus. Groot nadeel hier is dat het extra gewicht van de achterbrug en kardanas niet goed is voor de wegligging in bochten (overstuur).
Vandaag de dag hebben 85 % van de auto's dan ook voortractie.
Eric
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je motor zit ook voorin, daardoor heb je een korte aandrijfas nodig als je achterwiel aandrijving zou hebben zou je een lange aandrijfas nodig hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grote voordeel bij voorwielaandrijving is, dat de voorwaarste kracht meebeweegt met de richting van de wielen. Als je linksaf gaat, draaien je voorwielen naar links en daarmee ook je voorwaartse kracht.

Als je tijdens een bocht je koppeling indrukt, merk je meteen dat dit effect verdwijnt en wordt je als het ware naar de buitenkant gedrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Middelpuntvliedendekracht wordt echt niet verhoogd als je de koppeling intrapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: Met voorwielaandrijving wordt je auto wel als het ware door de bocht (heen)getrokken door de (aan)drijvende wielen. En dit maakt echt wel verschil of je met ingetrapte koppeling of met vermogen op je voorwielen door de bocht gaat.
@Suniram: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk!
+
Een nadeel (anekdote): Wij moesten ooit onze boot uit het water halen op een helling. Onze auto had voorwielaandrijving. Het gewicht op de achterkant van de auto zorgde ervoor dat de banden aan de voorkant te weinig grip hadden op het wegdek en we kregen die boot (op een trailer) er bijna niet uit. Een paar dikke mannen die op een nabijgelegen terras zaten, zijn toen voor op de motorkap gaan zitten en voilá, het lukte. (Kleine bijkomstigheid is dat we aanvankelijk de handrem er per ongeluk op hadden laten zitten, maar dat terzijde.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja kan me dit helemaal voorstellen, dan is een voorwielaandrijving een nadeel.
dank je wel. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha lol!!!
Voorwielaandrijving heeft als grootste voordeel dat de wegligging veel beter is, simpel gezegd: de voorwielen "slepen"de rest van de auto mee, met achteraandrijving "duwt"het en kan met scherpere bochten bv. de auto wegduwen van de weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sneeuw is een auto met voorwielaandrijving veel stabieler dan een auto met achterwiel aandrijving.

Doordat de wielen de auto maar voren trekken blijft hij bij het optrekken mooi recht op de weg. Ook als de wielen doorslippen.

Heeft de auto achterwiel aandrijving dan zal hij bij het gas geven heel makkelijk zijn kont opzij gooien als de achterwielen de grip verliezen in de sneeuw. Dit kan aanleiding geven tot zeer gevaarlijke situaties.
Edraket
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat van die sneeuw had ik al ontdekt, vorig jaar Dec.
Inderdaad een groot verschil met achterwielaandrijving.
+
Voorwielaandrijving is goedkoper en neemt meestal minder ruimte in omdat je geen aandrijfas hoeft te hebben naar de achterwielen.
Bij normaal gebruik voldoet voorwielaandrijving prima, echter nagenoeg alle snellere auto's hebben achterwielaandrijving.
Dit zorgt ervoor dat er simpelweg sneller gereden kan worden met een auto en dat een auto als het ware door bochten wordt heengeduwd.
Daar komt bij dat de voorwielen niets meer hoeven te doen als de bochtlijn vast te houden zonder dat daar bijvoorbeeld spinnende banden bij komen kijken, dit gaat ten koste van je grip.
Voor veel mensen is het een eindeloze discussie wat beter is, het is zeker een kwestie van smaak/gevoel. Maar eenmaal met achterwielaandrijving gereden onder bijzondere omstandigheden maakt ( in mijn geval) dat je niet anders meer wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist ik wil ook niet meer wat anders!
+
Dan ook maar een paar na delen,je kunt niet driften:)hè ja dat is de auto dwars zetten ,door bewust de auto bij de achter telaten uitbreken ,je stuurt dan daar mee de auto in de bocht .vaak gebruikt bij rally's enz achter wiel aandrijving stuurt rustiger ,bij erg hard optrekken ,en bij wiel slip ,hou je de sturende wielen rustig . Bij te hard de bocht in met achter wiel is er nog wat te doen , bij voorwiel kan je alleen bidden . Ja de voor delen bij achter wiel komen niet uit op de open bare weg ,maar geven toch een meer dynamisch rijgedrag Vd liefhebber . Voor wiel is veel btr op gladheid ,en als je netjes de bocht instuurt is voor wiel makkelijk en veiliger Vd gewone automobilist .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, ja driften!
Ik ben niet zo'n snelle ridder.
Dus ik mis niets.
+