Op welk tijdstip van de dag is het risico op een ongeluk op de snelweg het grootst?

Als ik naar mijn vriend toega willen mijn ouders hebben dat ik pas om 7 uur savonds van huis wegga, in plaats van gelijk na het eten (+- kw voor 6). Hun redenering is dat het dan minder druk is dus dat er minder kans is op een ongeluk. Ik vraag me echter af hoeveel dat scheelt...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (7)

Idd minder druk,maar gevaarlijker door steeds lager staande zon. Hoe laat je ook gaat, rij voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist als het minder druk is op de weg worden de snelheidsverschillen groter. Dat betekent dat er meer inhaalacties en andere gevaarlijke capriolen worden uitgehaald. Ik zou dus juist zeggen dat het risico op een ongeluk over het algemeen groter is bij minder auto's op de weg (niet heel weinig auto's, maar minder).

Wat het naar mijn idee wel gevaarlijker maakt is wanneer het donker is. Zeker met minder rijervaring kan dat voor verrassingen zorgen bij een onervaren bestuurder.

Voor jou persoonlijk hangt het af van rijervaring, maar ook van de routes die je rijdt. Verder in ieder geval geen alcohol drinken, dat maakt het risico in ieder geval veel en veel groter. Dat is een vaststaand feit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ongeluk gebeurt nooit op een aangegeven tijd.Maar als het in de spits gebeurt, ontstaan er grote file,s.Deze hoor je vaak op de radio/tv Waardoor het lijkt dat het dan veel gevaarlijker is,om in de spits te rijden.Het risico blijft de hele dag dus groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben vrachtwagenchauffeur dus ik heb wat ervaring zeg maar.

In welke hoek van ons land woon je, en waar moet je naartoe? Dat zou wat uit kunnen maken.

Het is niet juist om te zeggen dat wanneer het druk is, je dan ook een grotere kans op ongelukken hebt. Juist als het druk is ben je geconcentreerder met het verkeer bezig.
Blijf je lekker in de stroom mee rijden, zonder problemen.

Als ik s'nachts rij schrik ik af en toe van die ene auto die voorbij schiet.

Af en toe kom ik in Engeland, als het druk is heb ik geen problemen met het links rijden. Ik ga gewoon met de stroom mee zonder problemen. Het wordt pas lastig als ik ergens op een landweggetje rij en er komt plots een auto van de andere kant. Dan moet ik na gaan denken waar ik naartoe moet.

Als je net je rijbewijs hebt zou ik zeggen; RIJDEN km's maken. Ook als het druk is.
SUC6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast21100;

In het algemeen denk ik dat op de rustiger tijden de kans op een ongeval waarbij een ander betrokken is weliswaar kleiner is, maar de kans op een eenzijdig ongeval weer wat groter. De meeste botsingen gebeuren weliswaar op drukke tijden, maar door de lagere snelheden is de kans op grote schade en ernstig letsel kleiner dan op stillere wegen waar de snelheden meestal hoger liggen. Juist het (valse) gevoel van veiligheid op rustige tijden en plaatsen maken dat bestuurders onbewust bereid zijn meer risico's te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het vrijdag- en zaterdag nacht, het gevaarlijkste is op de weg. Er zijn nog steeds figuren die dan bezopen uit de kroeg komen, en toch met de auto de weg op gaan.

In jouw specifieke geval, als het heel druk is op de weg, filetijd, dan wordt er ook langzamer gereden, dus een eventuele aanrijding heeft dan mogelijk minder ernstige gevolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens de spits Van 16.30 tot 18.30 uur is het grootste risico , want iedereen wil naar huis van zijn werk. Je ouders hebben wel gelijk hierin , en maken zich terecht zorgen om jou .