Ik tankte lucht in plaats van benzine. hoe had ik dat kunnen voorkomen?

Gelukkig tankte ik vóórdat ik de autotank vol gooide, eerst een jerrycan benzine. Toen die vol was stond er 20 liter op de teller van de pomp en zat er alleen maar lucht in de jerrycan! Ik had doordat de pomp onbemand was al vooruitbetaald, maar via de telefoon toch mijn geld terug gekregen. Mijn vragen: Waarom zit er geen kijkglas meer op? Hoe had ik nu kunnen zien, dat er iets mis was met deze pomp?

11 maanden geleden
in: Auto's
2.1K
LeonardN
11 maanden geleden
Zo... pas na het hele verhaal snapte ik dat je lucht uit een benzinepomp tankte, ipv uit een luchtpomp.
jc54
11 maanden geleden
Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. omdat de pomp niet werkt als er geen vloeistof verplaatst wordt/kan worden. Het telwerk meet alleen passerende vloeistof.
ronron1212
11 maanden geleden
Ik snap er niet veel van hoe kan je jerrycan vol zitten als er alleen lucht in komt
Inekez1
11 maanden geleden
Ik snap er geen biet van.
"Toen die vol was stond er 20 liter op de teller van de pomp en zat er alleen maar lucht in de jerrycan!" Als er alleen lucht in de jerrycan zit, dan is die toch niet vol? Of bedoel je dat de tank van je auto na 20 liter vol was en je jerrycan nog niet? Dan heb je denk ik gewoon iets niet goed gedaan met het tankpistool waardoor er bij je jerrycan niks uit kwam. De lucht in je jerrycan kwam niet uit de pomp maar zat er van te voren al in.
tinus1969
11 maanden geleden
Kortom, je dacht dat je 20 liter benzine had getankt maar er kwam alleen lucht uit de benzinepomp?
Die is dus defect, en ik zou de pompeigenaar bellen.
MWWvdji2020
11 maanden geleden
Volgens de teller op de Pomp was de jerrycan vol, maar mooi niet.
MWWvdji2020
11 maanden geleden
Wie weet het antwoord op mijn 2e vraag? Iets met vroeger was er een kijkglas..
TurfGraver
11 maanden geleden
Omdat die kijkglazen volledig overbodig zijn.
TurfGraver
11 maanden geleden
Hoe weet een pomp of je jerrycan vol is?
tinus1969
11 maanden geleden
Zo’n kijkglas helpt alleen tegen extreme afwijkingen, vermoed ik. En ze kunnen kapot gaan.
TurfGraver
11 maanden geleden
Kijkglas.
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/500116/kijkglas-gebleven-benzinepomp/
LeonardN
11 maanden geleden
@TG/inekez1 Ik denk dat OP zoiets bedoelt:
Je hebt een jerrycan met een inhoud van 20 liter, die op het moment leeg is.
Je gaat tanken en wacht tot de pomp 20 liter aangeeft.
Volgens de teller (en wat basislogica) zou de jerrycan dan zo ongeveer vol moeten zijn. Normaliter "weet" de pomp overigens dat de jerrycan "vol"* is door de terugslagklep.
*Ligt eraan hoe je het pistool houdt en de jerrycan. Wat in mijn ogen wat bijzonder is, is dat OP niet gevoeld/gehoord heeft dat de jerrycan niet met een vloeistof gevuld werd.
TurfGraver
11 maanden geleden
De terugslagklep werkt alleen met vloeistof (de teller ook).
jc54
11 maanden geleden
En je krijgt ook niet zomaar via je telefoon je geld terug...........
MWWvdji2020
11 maanden geleden
Tja, als mijn relaas bij TotalEnergy Lingen als ongeloofwaardig beschouwd wordt dan houdt et op en verwacht ik hier geen antwoorden op mijn twee vragen te vinden. Ik ben 71 en dit is de eerste keer dat ik hier een vraag stel en verwacht dat we mekaar serieus nemen.
TurfGraver
11 maanden geleden
TotalEnergies in Lingen is een laadstation. :/
Wordt steeds moeilijker u serieus te nemen.
LeonardN
11 maanden geleden
@TG Ja en benzine is een vloeistof dus: "Normaliter "weet" de pomp overigens dat de jerrycan "vol"* is door de terugslagklep." (normaliter als in het geval dat er benzine doorstroomt, anders dan het specifieke geval dat we hier bespreken, daarvoor kan je dus de eerste paragraaf lezen)
TurfGraver
11 maanden geleden
@LeonardN, dus dat kan het (in dit geval) niet zijn.
AlphaLimaSierra
11 maanden geleden
@Turfgraver Total Lingen levert gewoon alle reguliere brandstoffen. Diesel en benzine dus.
LeonardN
11 maanden geleden
@TG
dus dat kan het (in dit geval) niet zijn.
Dat zeg ik ook. In dit geval zal het dus gewoon het bekijken van de afleverhoeveelheid zijn in relatie tot het volume van de jerrycan.
Maar aangezien jij de vraag stelde in een wijze die niet specifiek was:
"Hoe weet een pomp of je jerrycan vol is?"
ipv "Hoe wist die pomp of je jerrycan vol is (ALS er geen benzine doorstroomt)?"
heb ik ook de vraag maar in het algemeen beantwoord. Vrager zegt:
"Gelukkig tankte ik vóórdat ik de autotank vol gooide, eerst een jerrycan benzine. Toen die vol was stond er 20 liter op de teller van de pomp en zat er alleen maar lucht in de jerrycan!" Maar de vrager zal iets bedoelen als:
Gelukkig probeerde ik eerst een jerrycan vol te gooien vóórdat ik de autotank probeerde vol te gooien, . Toen er "20 liter" op de teller van de benzinepomp stond, en de jerrycan dus vol had moeten zijn, zat er alleen maar lucht in de jerrycan!

Antwoorden (1)

De kijkglazen van vroeger zijn inderdaad verdwenen. Het waarom kan ik helaas niet achterhalen.
Uw hoofdvraag is "Hoe kan ik voorkomen dat ik bij een fout/defecte pomp tank. Dat gaat helaas niet. We hebben als consument niet echt een mogelijkheid dit zelf te controleren.

Is een pomphouder dan vrij om u op te lichten ? Er kan immers niet gecontroleerd worden of het aantal liters op de teller overeenkomt met het werkelijk aantal liters getankte brandstof.
Nee, een benzinepomp moet aan wettelijke eisen voldoen. De inspecteurs van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) onderzoeken benzinepompen regelmatig. Denkt u dat een benzinepomp niet de juiste hoeveelheid aflevert, dan kunt u een melding doen.
Of en wanneer een pomp gecontroleerd is, dat is te zien aan de sticker op de pomp. Een pomp met een recente sticker zou in orde moeten zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden