Moet je de voetgangers hier voor laten gaan? Ja/Nee...

Kwam vanochtend in deze situatie terecht en ben voor ze langs gegaan. Ik kom niet uit een erf en er was geen heuvel of verhoging van het wegdek daar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter aanvulling: verder was er niemand in de buurt. Dus de weg die ik wilde oversteken was vrij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Artikel 80 van het RVV: Haaientanden hebben de volgende betekenis:" de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg". Ook zonder het voorangsbord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) blijft de verplichting om bestuurders op de kruisende weg voorrang te verlenen. Voetgangers zijn weggebruikers maar geen bestuurders en hebben in deze situatie dus geen voorrang. Toegevoegd na 4 minuten: Ik bedoel dus "haaientanden zonder voorrangsbord B6".

Als ik je tekening goed lees, moest jij stoppen voor de haaientanden. Dan moet je toch alles en iedereen van links en rechts voor laten gaan? Ik denk dus dat de voetgangers voorrang hadden.

Nee dat hoeft niet. Die voetgangers waren nog voor de haaientanden, dus dan hoef je ze niet voor te laten.

Volgens mij hebben de voetgangers wel voorrang omdat ze oversteken op een voorrangsweg

Nee, niet voor laten gaan. En voetgangers hebben voorrang want het is een voorrangsweg, dit geld alleen voor het verkeer, dus niet voor voetgangers. Voetgangers hebben alleen voorrang bij een zebrapad (en daarvoor een bord staat dat je voorrang moet geven aan voetgangers) en als jij een weg in WIL GAAN SLAAN terwijl de voetgangers nog op dezelfde weg als jij rechtdoor gaan, DAN alleen hebben voetgangers voorrang.

Voetgangers hebben voorrang op een vop (zeebrapad) In sommige gevallen geef je uit beleefdheid voorrang. In uw geval hebben voetgangers geen voorrang.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100