Dat ligt eraan hoe zwaar die kleine auto is. Wegenbelasting wordt berekend per gewichtscategorie. En op welke brandstof de auto rijdt, maar kleine lichte auto's rijden vrijwel nooit op diesel.

De gewichtsklassen lopen van 750-850 / 850-950 / 950-1050 / 1050-1150 kg.

Voor een benzineauto die tussen de 950 en 1050 kg weegt betaal je 35 euro per maand (dat kan per provincie een paar euro verschillen).

Voor een auto tussen de 850 en 950 kg betaal je ongeveer 28 euro per maand en tussen 750 en 850 ongeveer 23 euro. Heb je een heel licht autootje dat minder dan 750 kg weegt, dan betaal je ongeveer 18 euro per maand.

Rijdt je auto volledig elektrisch, dan hoef je geen wegenbelasting te betalen (op dit moment, dat zou natuurlijk in de toekomst kunnen gaan veranderen) en met een hybride auto met lage co2 uitstoot betaal je de helft van de normale tarieven.

Niet alle kleine auto's wegen hetzelfde. Soms is een kleinere auto zomaar 100 kg zwaarder dan een ander merk met een iets ruimere auto. En soms scheelt dat maar 10 kg tussen 2 modellen, maar als dat net het verschil is tussen 845 en 855 kg dan rij je in de auto van 845 dus veel goedkoper.

Tegenwoordig worden auto's steeds groter en zwaarder. Een nieuwe VW polo weegt wel 400 kg meer dan een Polo van 20 jaar oud. Kijk dus echt bij elke auto die je overweegt aan te schaffen naar het gewicht.

Overigens betaal je over het algemeen ook minder premie aan je WA verzekering voor een lichte auto, dus wil je goedkoop rijden dan is het zeker aan te raden om goed op gewicht te letten.

In de link van de Belastingdienst kun je een proefberekening maken door gewicht en type auto in te vullen, of je kunt het kenteken invoeren als je dat al weet.
Inekez1
10 maanden geleden