Wat nu? Gebreken aan auto gekocht van particulier

Ik heb vorige week vrijdag mijn 2e hands Fiat 500 opgehaald. Toen ik naar huis reed, merkte ik al dat de kachel (climate control) raar deed: alleen maar hele warme lucht en ik kreeg hem maar niet koud. Een dag later kwam er alleen nog maar ijskoude lucht uit.

Ik ben bij de Fiat garage langs geweest en daar is geconstateerd dat de kachelklep kapot is. Het complete kachelhuis moet daarom vervangen worden. Kosten: 1200 euro.

Ik heb de verkoper daarvan op de hoogte gesteld, maar tot nu nog geen contreet antwoord van hem gehad. Hij is aan het onderzoeken hoe dit komt, maar ondertussen rijd ik zonder plezier in mijn 'nieuwe' auto.

Wat zijn mijn rechten?

- De verkoper is particulier. Hij heeft wel meedere auto's te koop staan, maar doet dit (nog) 'zwart'.
- De verkoper en ik hebben wel een koopovereenkomst opgesteld, waarin hij aangeeft dat de auto van particulier tot particulier verkocht is, zonder enige garantie.
- Op de dag van aanschaf heb ik proefgereden en toen stond de kachel op 27 graden. Achteraf gaat er bij mij een lichtje branden omdat het defect waarschijnlijk toen al aanwezig was.
- De verkoper is automonteur van beroep en heeft de auto nog een grote onderhoudsbeurt + nieuwe distributieriem gegeven.
- Mag ik, gezien zijn beroep, van hem verwachten dat hij het defect aan de kachel had moeten constateren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
8.8K
ronron1212
10 jaar geleden
Ja dat is voor je eigen rekening.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Zo herkenbaar dit...
Zie mijn vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/reparaties/min-opgelicht-autoverkoper-beginnen.467707 Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er niets mee gedaan heb. Was er flauw van. Vooralsnog heb ik aan de auto €500 uitgegeven...en ik ben nog niet klaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, en waarom? Omdat het verkoop tussen particulieren is?
Thecis
10 jaar geleden
Is gelukkig niet helemaal waar. Ook bij verkoop tussen particulieren mag je bepaalde verwachtingen uit spreken.
Het is alleen of je het kan bewijzen of niet. Dat is het meest lastige.
De ANWB heeft voor dit soort gevallen een aantal standaard modelcontracten, ook voor verkoop van particulieren:
http://www.anwb.nl/rechtshulp/modelcontracten-en-rechtshulpwijzer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@HeerVoldemort, bedankt voor je reactie. Ik zie inderdaad dat u in een zelfde soort situatie zit. Alleen is uw verhaal nog een graadje erger. Jammer he? Dat er zulke mensen bestaan.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja ik snap dat ook niet. Elke auto die ik zelf aan iemand verkocht heb, heb ik eerlijk bij gezegd waarom ik hem weg deed en wat ik wist dat er mis aan was.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
En ik heb zelfs een keer geweigerd een auto te verkopen (collega wilde hem graag) Ik heb toen nee gezegd omdat de auto niet meer veilig was. Hij bood €200 en een garage deed dat ook. Ik heb hem aan de garage verkocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Thecis aan zo'n contract heb je alleen wat als het ook afgesloten is en dat lijkt me hier niet het geval. Ik denk dat als de verkoper zegt dat het jammer maar helaas is je uiteindelijk emt lege handen staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een wijze maar dure les voor een volgende aankoop. Kijk goed alles na en maak een fatsoenlijke proefrit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kuykma1 ik heb een fatsoenlijke proefrit gemaakt. Zoals ik al zei, ik heb te weinig verstand van auto's om toen beseffen dat er iets niet in orde was. Maar toch bedankt voor de wijze les........
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een proefrit gemaakt en betaald omdat je blijkbaar tevreden was. Beste Anne en dan ga je af op de "blauwe ogen" van een autohandelaar, waarvan je weet dat hij ook zwart handelt.
Je hebt dus geen Nationale Autopas erbij gekregen, waarschijnlijk het meest recente APK-keuringsrapport niet gezien en je vraagt niet om een BOVAG-rapport. Hoe zit het met je kentekencard?
Ook geen reparatieboekje met de reparatiegeschiedenis?
Voor nu is het mosterd na de maaltijd, maar voor de toekomst is het handig:
http://robin-autos.plazilla.com/wat-wel-of-niet-te-doen-bij-aankoop-tweedehands-auto en dan is het nog geen garantie.

Antwoorden (5)

Het hangt er van af wat er schriftelijk is vast gelegd en wat er te bewijzen valt.
Als je kan aantonen dat de verkopende partij hier van op de hoogte was, maar je niet geinformeerd heeft, kan je diegene aansprakelijk stellen (gezien degene automonteur is, is het aannemelijk dat hij op de hoogte was, maar dan is het nog niet bewezen...).

Je moet echter wel de mogelijkheid geven om herstel te laten plaatsvinden.
- je moet degene schriftelijk op de hoogte stellen (want bewijsbaar, ik zou het ook aangetekend verzenden)
- diegene moet een redelijke termijn krijgen of herstel te doen.

bij dit soort zaken, moet je altijd blijven jagen. Mensen zullen o.h.a. niets van zich laten horen in de hoop dat het overwaait. Sommige zaken zijn nodig om wekelijks warm te houden.
Je kan ook altijd rechtsbijstand inschakelen. Scheelt een hoop frustratie.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb de verkoper maandagavond, toen ik terugkwam van de garage, per mail meteen op de hoogte gesteld van de situatie en de offerte naar hem gestuurd. Hij heeft het probleem voorgelegd aan de chefmonteur van de Fiat garage daar in de buurt, zodat die chef ook e.e.a. kan uitzoeken. Zodra daar meer over bekend is, hoor ik dat weer van hem. Vandaag staat mijn auto bij een andere algemene garage voor een second opinion en ook dat weet de verkoper. Dus in principe heb ik alles schriftelijk (mail) met hem gecommuniceerd. Vanavond laat ik hem weten wat de garage van vandaag te melden heeft. In die mail zal ik hem dan ook duidelijk maken dat ik van hem een gepaste oplossing verwacht inclusief een redelijke termijn. Wish me luck :)
Thecis
10 jaar geleden
bij deze:
Good luck!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Good luck.
Wees je er wel van bewust dat alle uitgaven (2nd opinion e.d.) die je nu maakt voordat je de verkoper gelegenheid hebt gegeven de boel te verhelpen voor jouw eigen kosten zullen blijven, tenzij je in overleg met de verkoper anders overeen gekomen bent...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil even inhaken op het punt dat de verkopende partij altijd op de hoogte dient te zijn van het gebrek en dat jij dit als benadeelde moet bewijzen. Uit de rechtspraak volgt dat sommige gebreken, bekend dan wel onbekend bij de verkoper, in bepaalde omstandigheden toch worden toegerekend aan de verkopende partij. Waar ik op doel is het Haviltex-criterium. Hieruit volgt dat het er niet altijd om gaat wat in de koopovereenkomst stond, maar wat partijen redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Vaak wordt de Haviltex criterium toegepast in soortgelijke geschillen, maar ook in velerlei andere soorten zaken. Het gebrek dient dan in ieder geval wel dusdanig groot te zijn, dat ondanks het feit dat de verkoper er niets van af wist, dit toch aan hem toe te rekenen is. Of het gebrek waar het om gaat dusdanig groot is, is een rechtsvraag. Mijn opvatting is van wel aangezien de koper een substantieel hoog bedrag heeft betaald voor een relatief jonge auto. Op basis hiervan had de koper mogen verwachten dat hij een auto heeft gekocht die geen noemenswaardige gebreken vertoont.
Alleen als jij kan aantonen dat hij wel van het gebrek wist, maar jou niks heeft verteld maak je (misschien) nog een kans, feit blijft dat jij hem zonder garantie hebt gekocht, dus dat moet je dan nu nog ombuigen waardoor je toch garantie hebt op dit defect.

Hij blijft verplicht jou alle gebreken vooraf te melden, maar alleen waar hij vooraf zelf ook vanaf wist.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WAT WEEGT ZWAARDER? DE ONDERZOEKSPLICHT OF DE MEDEDELINGSPLICHT?

Indien er aan de kant van verkoper een mededelingsplicht is, dan prevaleert deze plicht in het algemeen boven de onderzoeksplicht van koper. Of anders gezegd: indien een verkoper die zijn mededelingsplicht heeft geschonden door de koper aansprakelijk wordt gesteld voor het verborgen gebrek, ontloopt verkoper zijn aansprakelijkheid niet door te stellen dat koper maar beter onderzoek had moeten doen.

De spreekplicht gaat dus voor de onderzoeksplicht. Wellicht zal de verkoper zeggen dat hij niets afwist van het gebrek of er helemaal niets vanaf hoefde te weten. Het gebrek is van een dusdanige grote aard, dat je je kan beroepen op dwaling. je kunt dus de koopovereenkomst vernietigen, waardoor je de auto terug levert en je geld weer terugkrijgt.

Conclusie: je staat juridisch gezien ontzettend sterk in dit soort zaken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
THANKS! Hier kan ik wel iets mee!! :)
beste ,

ik weet wel uit ervaring met wagen verkopen dat de kopers het recht hadden om binnen de 7 dagen contract breuk te doen dus je kunt normaal de wagen terug geven en u geld eisen normaal . paar jaar terug heeft een meneer van de millitaire politie mij dat verteld toen hij mijn auto kocht . en overlaatst heb ik zelfs gehoord dat het gestegen is naar 16 dagen . ik zou het onderzoeken en gebruik van maken als het waar is en als het nog kan .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt erop dat deze meneer u dit verteld heeft, voor het geval hijzelf de wagen terug wilde brengen.
Contractbreuk is een contract voortijdig beëindigen omdat iemand zich niet aan de afspraken van een contract houdt. Een van de partijen leeft de afspraken niet na zoals de andere partij verwacht. Men kan er dan voor kiezen het contract op te zeggen of te ontbinden. Dit is niet hetzelfde als een koopovereenkomst ontbinden.
Met klachten over de auto is het soms nog mogelijk om de verkoper aan te spreken. In de wet staat dat u redelijke verwachtingen mag hebben van zaken die u koopt. Daarom mag u verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruik.
Wat de redelijke verwachtingen zijn, wordt bepaald door:
de leeftijd van de auto;
de koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs;
waar u de auto heeft gekocht (een betrouwbare garage, een particulier of een handelaar);
of er garantie gegeven is en wat voor soort garantie.

Nadelen zijn dat u hebt gekocht zonder enige garantie op de auto van een particuliere handelaar, waarvan u ook nog schrijft ermee bekend te zijn dat hij zwart handelt.
In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een auto is, hoe minder u ervan mag verwachten. Zo mag u van een vier jaar oude auto minder verwachten dan van een auto die bijna gloednieuw is.

De verkoper moet u wel inlichten over de mankementen die hij kent. U moet er rekeningmee houden dat hij verklaart bepaalde mankementen niet opgemerkt te hebben.
Bij koop van een particulier hebt u zelf een vérgaande onderzoeksplicht.
Als u van een particulier een auto van enkele jaren oud koopt en de auto voor aankoop niet onderzoekt dan neemt u een groot risico en zal het moeilijk of onmogelijk zijn een beroep te doen op conformiteit op grond van Artikel 17 van het Burgerlijk Wetboek,Boek 7.
Een rechter zal dan stellen dat u door zonder onderzoek te kopen zelf het risico hebt genomen en niet genoeg, in uw geval zelfs niets, gedaan hebt problemen te voorkomen.
Voor een volledige uitleg verwijs ik nog naar bijgaande bron: de Rechtshulpwijzer van de ANWB.