Met buitenlands kenteken rijden in nederland als ingezeten, mag dat?

Ik woon sinds september vorig jaar in Spanje en heb hier een Lease-auto. In juli rij ik naar Nederland in mijn auto met Spaans kenteken. Ik lees op de website van de Rijksoverheid dat je als Nederlands ingezetene niet mag rijden in een auto met buitenlands kenteken. Een uitzondering hierop is dat je een vrijstelling voor kortstondig gebruik aanvraagt, dan zou je er maximaal twee weken mee mogen rijden in Nederland. Het probleem is dat ik twee en een halve in Nederland verblijf.

Zijn ze echt zo streng en moet ik mij aan deze twee weken houden of kan ik de twee en een halve week riskeren?

Ik schrijf mij voor dat ik terugreis naar Spanje wel direct uit in Nederland.

Iemand ervaring met dit soort zaken?

12 maanden geleden
in: Auto's
1.2K
tinus1969
12 maanden geleden
Als je Spanje woont, ben je toch geen Nederlands ingezetene? Dan ben je op bezoek en mag je in je Spaanse auto rijden.
Pieterke
12 maanden geleden
Je woont in Spanje en je staat in Nederland ingeschreven? Dan woon je toch illegaal in Spanje? Of zie ik dat verkeerd?
eenvraagje
12 maanden geleden
Het is inderdaad zo dat in Nederland wonende personen niet mogen rijden in een auto met een buitenlands kenteken, tenzij zij een vrijstelling hebben aangevraagd. Als je de auto met Spaans kenteken langer dan de toegestane periode in Nederland gebruikt, riskeer je een boete. Hoewel de kans op een controle niet erg groot is, zou ik je toch adviseren om de regels te volgen en een vrijstelling voor de gehele periode van 2,5 week aan te vragen. Het aanvragen van deze vrijstelling is gratis en kan eenvoudig online via de website van de Belastingdienst. Je kunt de vrijstelling voor kortstondig gebruik aanvragen voor een aaneengesloten periode van maximaal 2 weken. Het is niet mogelijk om meerdere vrijstellingen voor kortstondig gebruik aan te vragen voor dezelfde auto in een periode van 12 maanden. Als je langer dan 2 weken in Nederland verblijft, kun je het beste een tijdelijk Nederlands kenteken aanvragen voor de periode dat je in Nederland bent

Antwoorden (1)

De regel dat je als Nederlands ingezetene niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden, geldt niet voor u.
U bent Spaans ingezetene, en ik neem aan dat u dit kunt aantonen, door het lease contract of een ander document.

Ik zou me niet ongerust maken, maar zou me wel, zo vlug mogelijk laten uitschrijven uit Nederland, en niet wachten tot de laatste dag dat ik hier zou zijn.
Edraket
12 maanden geleden