Waarom hebben auto's 2 en soms meer uitlaten?

Is dit iets dat daadwerkelijk een functie heeft, of is het gewoon decoratie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
8.2K

Antwoorden (3)

Je moet je voorstellen dat de auto zijn uitlaatgassen kwijt wil. Dit zijn gassen die in volume (grootte) toenemen door de warmte. Je kunt je voorstellen, hoe meer ruimte dat je die gassen geeft (2 uitlaten is dus meer ruimte), hoe minder druk er is in het uitlaatsysteem. Doordat er minder druk is, kan de motor ook efficiënter werken.
Sommige auto's geven meer uitlaatgassen, door meer of grotere cilinders, dat je die ruimte ook werkelijk nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige auto's produceren meer uitlaatgas (een mengsel van co2 en onverbrande brandstofresten) dat dit niet door één uitlaat past. Daarvoor hebben ze dan een 2e uitlaat. Sommige auto's hebben er wel 4. Maar meer uitlaten heeft ook een 'stoer' imago, dus de vuistdikke pijpen die je soms ziet, zijn alleen het laatste stukje van 25 cm.
paulus811
11 jaar geleden
Motoren in V-vorm hebben 2 uitlaatspruitstukken en dan geven 2 gescheiden uitlaten over de gehele lengte - al dan niet verbonden dmv 'n H- of X-pijp - wel degelijk extra 'flow'. Eind- of sierstukken met extra uitgang(en) zijn er slechts voor de show en dus niet voor de 'go'.
6 maanden geleden