Kan verkeerd gebruik van de ventilatie regelknoppen in je auto vocht/schimmel plekken veroorzaken?

Gaat om een VW UP! en die krijgt schimmel plekken op de bekleding en de matten <interieur>. Auto lekt niet. Bekleding is ook niet vochtig en constateren ook geen natte plekken in de auto.
Heeft ook nooit een aanrijding gehad of in het water gelegen. Hoe kan dit ??

een jaar geleden
in: Auto's
ronron1212
een jaar geleden
Schimmel is hoe dan ook vochtigheid dus gebruik je de ventilatie wel?
Inekez1
een jaar geleden
Vocht komt ook in je auto door natte schoenen of jas, gewoon door vochtige buitenlucht die in je auto komt als je de deur opent om in te stappen, en doordat je zelf in die auto zit te ademen. Om dat vocht er weer uit te krijgen moet je de ventilatie gebruiken op de stand waarbij er buitenlucht naar binnen wordt geblazen (dus niet op de recirculatiestand waarbij alleen binnenlucht wordt rondgeblazen) EN een raampje openzetten zodat de vochtige lucht eruit kan en schone lucht erin. Meestal zit er een schuifje waarbij je kunt kiezen tussen binnenlucht circuleren (2 pijltjes die een rondje of ovaal maken) of buitenlucht naar binnen halen (1 pijltje). Je kunt ook speciale kussentjes krijgen die je in de auto kunt leggen, die trekken vocht aan. Kost een paar euro en na een tijdje laat je het kussentje buiten de auto (in huis op de verwarming bijvoorbeeld) drogen zodat het daarna weer opnieuw vocht kan opnemen in de auto.

Antwoorden (1)

Niet goed ventileren kan inderdaad schimmelvorming tot gevolg hebben. Verkeerd gebruik van de ventilatieknoppen kan onvoldoende ventilatie veroorzaken.
jc54
een jaar geleden