Wat is de verwachte levensduur van de hedendaagse auto?

Je ziet best nog wel veel oldtimers waar weinig elektrische techniek is toegepast. De motor blijft onderhouden, net zoals het chassis en de auto blijft in goede staat. Gaat dat ook lukken met de auto's die nu gefabriceerd worden?

Toegevoegd na 1 dag:
Nog even ter aanvulling. Wat is het beste; mijn auto is nu 11 jaar, ziet er nog prima uit, paar hele kleine roestplekjes. Moet ik hem oprijden of toch t.z.t. inruilen? Zou ik de 25 jaar, tot oldtimerstatus, kunnen halen. Bye the way, wegdoen doe ik liever niet omdat ik hem 11 jaar geleden nieuw heb gekocht en dus erg aan hem gehecht ben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.6K

Het beste antwoord

De hedendaagse auto's zullen bij normaal gebruik en het juiste onderhoud zeker 200.000-250.000 K.M. motorisch meegaan , en qua carrosserie zeker 15 jaar kunnen meegaan !

Toegevoegd na 1 dag:
De overheid heeft in de gaten dat er veel mensen oldtimer auto's hebben aangeschaft en dus belastingvrij kunnen rijden . Vaak ook als 2 e auto waar veel kilometers mee gemaakt worden ! dit is ze een doorn in het oog , en ze gaan dat aan banden leggen !Ik meen dat auto's van na 1987 niet meer de oldtimer status belasting vrij krijgen , helaas . Wat je huidige destijds nieuw aangeschafte auto aangaat , je kunt de geschiedenis , je weet wat er allemaal aan gedaan is , je weet wat er zit aan te komen ! Nu heb je bijna geen afschrijving meer , je bent gehecht aan die auto , dan zou ik die paar roest plekjes laten repareren . Even op verschillende plaatsen informeren wat het kan gaan kosten , kan veel geld schelen . Gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is niet te zeggen. Sowieso de garantietermijn. Daarna afhankelijk van het onderhoud en de plaats waar je woont. Als je in Zandvoort woont gaat je auto korte mee dan als je in Drenthe woont. Zout en vocht in de lucht zijn funest voor auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze willen wel,maar dat is niet de bedoeling.
Het liefste hebben ze dat we om de 6 a 7 jaar een nieuwe auto kopen,goed voor de werkgelegenheid.
En zo is het met meer producten,het mag gewoon niet te lang meer mee gaan.

Toegevoegd na 1 dag:
Wat inruil betreft beur je bijna niks terug.
Tenzij je weer inruild op een nieuwe.
Maar kijk eens wat je afschrijft op een nieuwe auto.
Die auto van jou daar kun je hier nog jaren mee rijden.
En heb je reparatie kosten ,dan moet je die altijd delen door 12,want dan kun je er weer een jaar tegen.
Ik rij zelf een diesel van 14 jaar oud met 260,000 op de teller en die doe ik echt niet weg.
Ben er aan gehecht en weet wat de auto kan.
En een andere dat kan altijd nog als het moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Technische gezien heel lang, maar door de stijgende kosten zal de economische levensduur een stuk korter zijn. Dat Kia bijv. 7 jaar garantie geeft is leuk, maar zegt alleen iets wanner mensen de auto lang willen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een paar jaar terug gelezen (bron ANWB) dat de auto die naar de sloop gaat vanwege leeftijd gemiddeld 14 jaar oud is.

Gaan ze naar het voormalig oostblok dan worden ze nog ouder omdat in die landen wegens het veel lagere onderhoudstarief het langer loont om hem steeds weer op te knappen.

Onze voormalige auto, bouwjaar 1994, rijdt nu nog en is in uitstekende staat....hebben we ca 4 jaar geleden geëxporteerd naar Polen. (Wij kennen de huidige eigenaar die graag een oude auto had waarvan ie op de onderhoudsstaat aan kon.)

Toegevoegd na 1 dag:
Aanvulling op je vraaguitbreiding:
Oldtimerstatus gaat niet meer lukken vanwege wijziging op de wetgeving.
Het is niet meer voor auto's van 25 jaar en ouder maar voor auto's welke voor 1 januari 1987 gemaakt zijn. (zie bron, bevriezing van de 25 jaar per 1-1-2012)

Wat betreft de inruilwaarde....die is waarschijnlijk dermate laag dat oprijden het voordeligst is, zeker zolang er nog geen km heffing ingesteld is. Vooral ook omdat je aan die auto gehecht ben is ook dat een reden om hem op te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Maedjeoetstein;

Motorisch zijn auto's tegenwoordig bij goed onderhoud en normale behandeling goed voor enkele honderdduizenden kilometers, bij het gemiddelde jaarkilometrage in ons land van zo'n 15.000km is dat dus al gauw twintig jaar. Roest is ook veel minder een probleem dan vroeger, met name door de toepassing van verzinkt staal en de verbeterde conservering van holle ruimte. Ik verwacht dat er over niet al te lange tijd auto's van vijftien à twintig jaar en ouder economisch total-loss zullen zijn omdat bedrading en/of electrische systemen aan het eind van hun bruikbare leven zijn gekomen.

Toegevoegd na 1 dag:
Of je je auto al dan niet moet inruilen is voor een deel een rekensom, maar ook een persoonlijke afweging. Ik heb mijn huidige auto gekocht in Duitschland toen deze zes jaar oud was en nog maar 56.000km had gedraaid. Inmiddels heb ik die stand verdubbeld en zoals het er nu voorstaat gaat'ie voorlopig nog niet weg. In Autoweek stond een stuk over iemand met net zo'n auto die de vijf ton toen al fluitend gepasseerd was en nu probleemloos de zesde alweer voorbij is. Lijkt me ook wel wat. Natuurlijk wordt het onderhoud bij die hogere kilometrages wel wat duurder, maar daar staat de afname van de afschrijving weer tegenover. Maar ik weet natuurlijk nooit wat voor leuks ik over een tijdje weer tegenkom....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me voor een groot deel afhankelijk van het onderhoud en je kunt natuurlijk altijd blijven repareren om de auto rijdende te houden. Maar als een auto van bijv. 15 jaar oud een kostbare reparatie nodig heeft, zal dit al gauw de dagwaarde van de auto overschrijden en dan is het de vraag of je daar wijs aan doet. Het is wel zo dat de carrosserie van moderne auto's veel langer goed blijft omdat de roestpreventie vele malen beter is dan pakweg 40 jaar geleden (mits je geen schade rijdt natuurlijk). Toen kon het wel gebeuren dat een auto van 8-10 jaar oud op de sloop belandde omdat hij volledig weggeroest was, terwijl de mechanica nog goed was.