Wat zijn de gevolgen van rijden in een benzine auto met te weinig/geen olie?

Mijn auto maakt sinds 2 dagen een raar geluid. Ouwe bak 1996. Rare geluiden zijn normaal. Alle meters ook normaal. Temperatuur normaal en geen rare lampjes die branden.

Masr vooruit toch de olie gepijld. De pijlstok: Helemaal droog! Geen druppel!

De koelvloeistof is wel netjes op pijl. En toen ik de olie dop uit het blok schroefde zag ik dat de motor (voor zover ik dat kan zien) wel vet was van binnen en ook geen smurrie aan de dop.

Ik heb 2 liter olie in het blok gegooid 10W40 maar dat is niet genoeg moet nog bijhalen. (Dat doe ik met een andere auto)

Wat wel raar is. De olie is zo dun als water en druppelt van de pijlstok af. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, is dat normaal?

Ik heb de auto even stationair laten lopen maar het geluid blijft hetzelfde.

Wanneer kan ik verwachten dat de motor er mee ophoud?

8 jaar geleden
in: Auto's
24.8K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Mazda 323 F 1.8I GLX

Antwoorden (2)

ALS olie warm is dan is het heel vloeibaar . Pas nu dat er niet te veel olie in gaat . Nu motor uit dan even afkoelen olie moet nu terug zakken ( die is nu door het blok heen ) olie peilen doe je met koude motor ( niet echt warm of heet zo dat de olie in het reservoir staat ) nooit te veel olie !!!!! Dat perst pakkingen uit je blok . Geen olie genoeg geeft extra slijtage ( metaal op metaal ) met vast lopen en verhoogde temperatuur en totaal vast lopen als resultaat :(:( . De oorzaak kan zijn gewoon niks ! Een oudere auto kan zo maar iedere 1000km edn liter misbruiken :( dat duid wel op lekke pakkingen of erger maar ach dat hoort bij een blok die van 96 is . Maar het kan ook duiden op edn lek in het Carter of een kop pakking ( witte rook en dan zit er koelvloeistof door de olie ) dat laatste is vaak een dure Reperatie . Nou nu eerst afkoelen olie weer peilen en dan pas weer bij vullen en peilen . In het vervolg om de vier tank beurten je olie checken . Succes en hopen dat het hier bijblijft .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik had gepijld met een koude motor. Tenminste...ik had om 18:00 voor het laatst gereden en om 22:00 gepijld. Toen was de pijlstok dus droog. Toen heb ik de olie bijgevuld. Kwartier gewacht. En toen gepijld. Dit was het moment dat de olie zo ongelooflijk vloeibaar was. De motor had toen nog niet gelopen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Koelvloeistof is gelukkig ok. Omdat ik met 3!!!! Andere auto's lekke koppakking gehad heb let ik heel erg daarop. Ik heb geen witte rook, geen mayonaise aan de oliedop en het pijl in het koelvloeistof reservoir blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort Als je al langere tijd met zo'n laag oliepeil hebt rondgereden dan is de slijtage van zuigerveren, lagers, nokkenas, kleppen en klepstoters waarschijnlijk al zo ver gevorderd dat je motor meer en andere geluiden gaat maken. Er zijn speciale olie dopes in de handel die, toegevoegd aan het carter, de smering en afdichting verbeteren waardoor ook de motor weer rustiger gaat lopen. Het zijn paardenmiddelen die vaak in de tweede-hands markt worden toegepast. Het verhuld dat de motor op zijn einde is.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Olie is nog steeds zo dun als water?!
Het druppelt echt letterlijk van de pijlstok af.
Dat vind ik echt raar, en er is sinds gisteren 18:00 niet met de auto gereden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk te dunne olie ?!? Raadpleeg je garage .
HeerVoldemort
8 jaar geleden
10w40 klopt volgens mijn kenteken
nieuwe olie is, afhankelijk van de viscositeit, dik of dun. als je te weinig olie in het carter hebt, heeft de motor, maar vooral de zuigers, geen smering.
als de olie volledig of bijna volledig weg is zal de motor vast lopen.
als dit tijdens het rijden gebeurt zul je zien dat uit de uitlaat witte rook komt en de motor vermogen verliest totdat deze helemaal stilgevallen is. starten gaat daarna niet meer.
wat er gebeurt is dat de zuigerveren door te weinig smering warm zijn gelopen en zijn gebroken. hierdoor is de binnenkant van de cylinder beschadigd en zijn de zuigers vast gaan zitten. als dit gebeurt is motorvervanging de enigste optie. of sloop van de auto.

Toegevoegd na 1 minuut:
een gemiddelde auto zal meer dan 4 liter olie moeten hebben bij oliewissel. afhankelijk van het cylinder inhoud of carter inhoud.