Opschakelen en terugschakelen benzineauto, wanneer moet je dat doen?

Opschakelen doe ik op 2500 toeren bij mijn benzine auto? Is dit goed gewoon in stad?
Op deze snelheden

1. 10 km
2.10 tot 30 km
3.30 tot 50 km
4.50 tot 70
5. Vanaf 70km
Terugschakelen bij benzine,is da ook laagste toerenteller 1000 of is da 1500??
Of is dit bij alle autos 1000 toeren??
Terugschakelen doe je dat dan ook op snelheden van opschakelen
Dus 5 de naar 4 bij 70km
4de naar 3de bij 50 km
3de naar 2de bij 30km
??
Of kun je bij terugschakelen 20,40 60,80 km aanhouden,andere snelheden

een jaar geleden
in: Auto's
4.4K
tinus1969
een jaar geleden
Merk en type?
tinus1969
een jaar geleden
En leeftijd/bouwjaar van je auto?
pinar
een jaar geleden
Smart forfour bouwjaar 2004,benzine,type 454,motorinhoud 1124,5 versnellingen en max 165 km
Hopelijk dit genoeg Dank je
Inekez1
een jaar geleden
Het is per auto verschillend bij welke snelheden je moet schakelen. Mijn auto rijdt met gemak in de 5 vanaf 55 km/uur als ik gewoon dezelfde snelheid kan aanhouden. Maar als ik 75 rijdt en iemand snel wil inhalen, schakel ik terug naar de 4 om even snelheid te kunnen maken. In de stad - met veel wisselende snelheden - rek ik de marges wel eens wat op. Ik ga niet elke 100 meter op en af schakelen. En ook niet 35 blijven rijden als ik 50 kan en mag. Met zware lading (of passagiers) of een aanhanger erachter schakelt het ook anders. Zwaar beladen slaat ie bij 1600 toeren al af, dan moet ik echt in een lagere versnelling doortrekken tot boven de 3000 voordat ik kan schakelen. Dus: er is geen vaste regel qua toeren of snelheid wanneer je moet schakelen. Leer je auto kennen door ervaring. Slaat ie af, dan was je te laat. Giert ie hoog in z'n toeren, dan ben je ook te laat. Hoe meer je rijdt, hoe beter je aanvoelt wanneer je moet schakelen.

Antwoorden (2)

opschakelen bij 1500 toeren.bij 50 in vierde versnelling.het terugschakelen kan bv. van 90
naar derde versnelling.toeren zullen ca.naar 5000/5500 gaan maar ken motor gewoon hebben.koppeling niet te abrupt laten opkomen,licht slippend loslaten. ps. bij roodlicht
in drie of twee laten uitrollen.benzinetoevoer gaat dicht en bij uit versnelling blijf hij benzine gebruiken
een jaar geleden
Je moet (als basisregel) zó schakelen dat de motor in een voor zijn werk van dát moment geschikt toerental kan draaien.

Om rustig op een lage snelheid door een buitenwijk of over een buitenweg te rijden is 1500 toeren al voldoende.
Als je echter aan het optrekken bent, dan trek je bijvoorbeeld door tot 2000 of 2500 toeren, en dan schakel je over.
En als de motor wat kracht moet leveren omdat de weg een beetje omhoog gaat, of omdat je de snelheid geleidelijk wil laten oplopen, dan is wat meer toeren beter.

Hoe vlotter je wilt rijden, des te verder trek je door in de versnellingen.
En als je rustig aan het rijden bent, maar ineens ergens veel sneller wilt gaan, dan schakel je terug zodat de motor volop de toeren maakt waarbij hij echt kracht kan leveren. Invoegen op de snelweg bijvoorbeeld.
Als je _zo vlug mogelijk_ een voorligger wilt inhalen, dan moet je het toerental al bij het begin van die handeling boven de 3000 hebben, en dan kun je het best flink naar hoge toerentallen doortrekken en pas schakelen als de motor dicht bij zijn hoogste toerental is. De motor mag gerust even goed hárd te horen zijn als je veel van hem gedaan wilt krijgen!

Andersom moet je het terugschakelen ook doen met in het achterhoofd dat de motor in een geschikt toerengebied moet blijven. Dus terugschakelen wanneer de motor in de huidige versnelling te langzaam zou komen te draaien omdat je de snelheid ergens moet laten zakken door voorliggers waar je niet meteen voorbij kunt, of een bocht of een andere beperking.

Het is moeilijk om het allemaal te leren door snelheden en bijbehorende toerentallen (en dus versnellingen) te onthouden. Wat technische feeling hebben helpt, en voorafgaande rijervaring op een schakelbrommer is ideaal, zeker omdat je dan het motortoerental erg goed hoort en voelt (vandaar dat je een toerenteller daar niet eens nodig hebt), en ondertussen merkt dat de brommer weinig kracht heeft bij rustige toerentallen en veel kracht bij lawaaiige toerentallen. Wat je niet jezelf hebt kunnen leren op een schakelbrommer, zul je je eigen moeten maken tijdens praktijklessen in de lesauto.
Helaas hoor je bij een moderne auto de toerentallen niet zo goed. En van trillen van de motor merk je als het goed is ook heel weinig! Misschien helpt het om wat vaker met het raampje open te rijden.

Allemaal niet écht van papier te leren. En ook niet alleen van dit beeldscherm.
Bordensteker
een jaar geleden