mogen bedrijfsautos op gewone parkeerplaatsen staan?

Aangezien veel mensen ook nog 2 of zelfs 3 autos hebben ben je bang om weg te gaan want dan moet je zoeken naar een parkeerplaats die er niet is..

een jaar geleden
in: Auto's
1.8K
tinus1969
een jaar geleden
Wat is concreet je probleem? Heb jij een bedrijfsauto of heb je last van andermans bedrijfsauto?
stiena58
een jaar geleden
Mijn probleem is dat ik als bewoner niet onnodig wegga met de auto omdat er weinig parkeer plaatsen zijn.Ik heb zelf een kleine gewone auto.
SentWierda
een jaar geleden
@stiena58. Er zijn drie mogelijke redenen om daar te gaan staan met een bedrijfswagen.
1. De gebruiker van de bedrijfswagen woont in dezelfde straat/hetzelfde gebouw.
2. De gebruiker van de bedrijfswagen moet in jouw straat aan het werk.
3. De gebruiker van de bedrijfswagen heeft in principe bij jou in de buurt niets te zoeken.
Om welke reden(en) gaat het?
Reden 1 en 2 zijn prima om daar te parkeren.
Reden 3 kun je bemoeilijken door een bord aan te laten brengen met: P alleen voor bewoners en bezoekers.
Ritsuka
een jaar geleden
Waar zou de auto dan moeten staan?
stiena58
een jaar geleden
@ritsuka
Dan moet ik in een andere straat zoeken en ik ben niet meer zo jong.
LeonardN
een jaar geleden
@Ritsuka Op het parkeerterrein welke behoort tot het bedrijf, of op speciaal aangewezen parkeerplekken, mocht het ooit verboden worden.
Voor werkgerelateerd bezoek zal dan een soort uitzondering gemaakt worden.
Of de regel zal iets inhouden als dat het na 20:00 niet meer de bedoeling is op de meeste parkeerplekken je bedrijfsauto te parkeren. Kijk nu is het in de regel zo dat bedrijfsauto's over het algemeen gewoon overal mogen staan, maar in theorie zou dat kunnen veranderen als de parkeerdruk erdoor toeneemt. Kijk naar vrachtwagens, die hebben bijvoorbeeld vaak allerlei aangewezen plekken (niet elke zelfstandige chauffeur heeft een bedrijfsterrein) en mogen niet altijd zomaar langs de weg parkeren (voor langere tijd.)
https://burgerloket.hellendoorn.nl/home/vac/ik-wil-een-vrachtwagen-parkeren-in-mijn-woonwijk-mag-dat

Antwoorden (2)

Voor parkeerplaatsen is er geen verschil tussen personenauto's en bedrijfsauto's. Dus ja, die moeten op dezelfde parkeerplaatsen staan.
jc54
een jaar geleden
Dat hangt van de plaatselijke APV af. Met name de grootte van de auto speelt een rol, niet of het een bedrijfsauto is.

Voorbeeld:
"Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter op de weg te parkeren, anders dan op een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen weg of plaats."

Daarnaast verkeerswet: "U mag uw voertuig niet parkeren op een parkeerplaats als uw voertuig niet overeenkomt met de op het verkeersbord of onderbord aangegeven voertuigen."
SimonV
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
+Te laat (had al zo goed als hetzelfde antwoord).