Ik heb de auto mijn schoonvader gereden omdat mijn schoonmoeder opgehaald moest worden daardoor een paaltje geraakt hoe is dit verzekerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (7)

Wanneer het goed is ben je WA verzekerd en die dekt m.i. de schade. Vraag ff na bij de verzekeringsmaatschappij. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je vraag als volgt:
'ik heb in de auto van mijn schoonvader gereden en daarbij een paaltje geraakt, hoe is dat verzekerd?'

Simpel: je schoonvader heeft zijn auto verzekerd, en daar heeft hij een polis van. Jouw verzekering (WA of zo) sluit altijd gemotoriseerd verkeer uit dus daar kan je je niet op beroepen.
Als je schoonvader de auto alleen WA heeft verzekerd, ben jij persoonlijk aansprakelijk voor de schade aan de auto, en betaalt de verzekering de schade aan het paaltje.
Als de auto volledig all-risk is verzekerd, krijg je (m.u.v. je eigen risico en no-claim korting) de schade vergoed.
itsme
14 jaar geleden
Kan je niet gewoon zeggen dat je schoonvader reed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke auto is WA verzekerd. In deze situatie betekent dat dat de schade aan de paal door die verzekering wordt gedekt.
Een casco verzekering (allrisk) dekt ook de schade aan eigen auto. Is die er niet dan mag je de schade aan eigen auto zelf betalen. In feite dus de eigenaar want die heeft toestemming gegeven voor de rit...notabene voor het ophalen van zijn eigen vrouw (schoonpa's auto om schoonma te halen)

Als bestuurder hoef je GEEN rekening te houden met de vraag of de casco verzekeraar schade bij hem gaat verhalen...dit omdat ie met toestemming van de eigenaar reed.

Wat ik uiteraard niet weet is of je afspraken met schoonpa hebt over wat er gebeurd als je schade rijdt. Kan me voorstellen dat als je die wagen voor jezelf leent hij wel een eigen risico (alsof de verz. casco is) van je vraagt.. Maar hier zou ik het niet vragen omdat de rit voor op mijn verzoek was (als ik schoonpa was)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de auto 'All Risk' verzekerd is heb je geen probleem. Je verzekert namelijk de auto, en niet de chauffeur. Als de auto gewoon 'WA' verzekerd is wordt het paaltje wel betaald door de verzekering, maar niet de schade aan de auto.
Beter niet doen, zo'n paaltje raken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schade aan de paal wordt vergoed.

In alle gevallen zal je schoonvader in no-claim achteruit gaan als hij de verzekeringsmaatschappij aan het werk zet, tenzij hij hier een extra verzekering voor heeft.

Optie om de terugval te voorkomen is de gehele schade aan je schoonvader te vergoeden.

Hij betaalt dit aan de verzekeringsmaatschappij en blijft op zijn opgebouwde no-claim staan.

Blijft over dat als de auto wa is verzekerd je ook nog eens met schoonvader rond de tafel moet gaan zitten over de schade aan zijn auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een wa verzekering hebt moet het wel goedkomen.