Een auto die spontaan in brand vliegt komt zeer weinig voor. De oorzaak van dergelijke branden kan oververhitting door versleten onderdelen zijn, het kan vonkvorming door kortsluiting zijn, en het kan een brandstoflekkage zijn.
Er branden meer auto's af die zijn aangestoken, dan dat er spontane branden ontstaan.
jc54
een jaar geleden
Volgens dit bericht https://www.brandveilig.com/nieuws/per-dag-gemiddeld-14-autobranden-opzet-is-steeds-vaker-de-oorzaak-65889 van 28 augustus 2020 waren er in het jaar 2019 per dag gemiddeld 14 autobranden:

'Per dag gemiddeld 14 autobranden: opzet is steeds vaker de oorzaak

Iedere dag vliegen er gemiddeld zo’n veertien auto’s in brand. In de meeste gevallen gaat het om brandstichting, terwijl slechts een klein deel spontaan in vlammen opgaat door een technisch mankement. Dat blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars op basis van gegevens die het over 2019 verzamelde en in bezit zijn van De Telegraaf.

Het aantal van 4941 autobranden betekent opnieuw een forse stijging van het aantal incidenten met 12 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Trend zet zich door

“De afgelopen vier jaar zien we elk jaar dat er meer autobranden zijn. Vorig jaar steeg het weer met 542 stuks en dat is een ontwikkeling die ons grote zorgen baart”, zegt Ernst Moeksis van het Verbond. “Het tij lijkt bovendien niet te keren, want ook in 2020 zien we dat de trend zich doorzet. En dan moeten we de cijfers nog krijgen over de afgelopen weken waar bij de rellen in een aantal steden ook auto’s in vlammen opgingen.” '

Zie ook https://www.brandveilig.com/nieuws/aantal-autobranden-loopt-op-verzekeraars-noemen-trend-zorgelijk-65875, een bericht van 26 augustus 2020.
een jaar geleden