Als je een stopbord met stopstreep nadert en een andere bestuurder op zijweg heeft haaientanden, wie heeft er dan voorrang?

Wie heeft er dan voorrang?

een jaar geleden
in: Auto's
4.6K
erotisi
een jaar geleden
Heb je een foto?
tinus1969
een jaar geleden
Precies, dit is zonder verdere beschrijving/foto niet tez eggen.

Antwoorden (2)

Dit is een situatie die niet voor komt.
Een stopbord met een stopstreep geeft aan dat je een kruising met een voorrangsweg nadert.
Haaientanden geven aan dat je bestuurders op de kruisende weg voorrang moet verlenen .
(dit hoeft geen voorrangsweg te zijn).
Deze twee kunnen dus niet op hetzelfde kruisingsvlak aanwezig zijn.
jc54
een jaar geleden
Als je een stopbord nadert, dan nader je per definitie een voorrangsweg of voorrangskruising. Al het verkeer op de kruisende weg heeft dan voorrang. De situatie dat verkeer op die weg dan haaientanden heeft, bestaat niet.

Wel kan het zijn dat er een andere zijweg uitkomt op de weg waarop jij rijdt, en dat dat verkeer jou voorrang moet geven omdat zij haaientanden hebben. In dat geval kom jij voor die zijweg zelf een bord tegen dat aangeeft dat je een voorrangskruising nadert waarop jij voorrang hebt. Daarna komt dan pas het stopbord dat geldt voor de volgende kruising.

Andere mogelijkheid van combinatie stopbord en haaientanden: jij nadert een voorrangskruising waarop je voorrang moet verlenen en verplicht moet stoppen (stopbord). Aan de overkant van de kruising heeft het verkeer haaientanden. Ook zij moeten voorrang verlenen aan al het verkeer op de kruisende weg, de voorrangsweg.
Wat betreft voorrang gelden voor het verkeer bij het stopbord en bij de haaientanden dan dezelfde regels. Gaan beiden rechtsaf of rechtdoor, dan kan dat tegelijk (mits voorrangsweg vrij is natuurlijk). Gaat een van beiden rechtdoor en de ander rechtsaf, kan ook tegelijk. Beiden linksaf kan ook tegelijk als je voor elkaar langs draait. Gaat een rechtdoor en de ander linksaf, dan geldt gewoon rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.

Het stopbord is eigenlijk hetzelfde als de haaientanden qua voorrang. Verschil is dat je bij het stopbord verplicht moet stoppen (stilstaan) om de situatie goed in te schatten. Het stopbord wordt daarom gebruikt bij onoverzichtelijke kruisingen. Bij haaientanden kun je in principe al aanrijdend zien of je kunt doorrijden of niet. Is de weg vrij, dan mag je in 1 keer door. Bij het stopbord mag dat niet, ook al is de weg vrij.
Inekez1
een jaar geleden