Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben student en als ik een auto ga kopen wat kost me dat dan ongeveer? Wat is de prijs van een auto en welke kosten zijn daarbij? Ik heb geen idee:(

Hoop dat de vraag duidelijk is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat voor auto je wilt... Nieuw of 2e hands, diesel, benzine, gas of hybride... 3 deurs, 5 deurs, coupe.. 3,4,5,6,8 of 12 cylinders? en wat voor verzekering> WA/ allrisk? ga zo maar door.. Je zal je vraag wat specifieker moeten maken, want nu heb ik geen idee..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb als student ook altijd een auto gehad. De prijs van een auto is een open deur, dat kan je zo hoog of laag maken als je zelf wilt. Als je voor 1500 euro een betrouwbare Japanner koopt (een Toyota Starlet of iets dergelijks) zit je redelijk veilig wat onderhoud betreft.

Het zijn de overige kosten waar wel een redelijke schatting van te maken valt:

1. Verzekering en wegenbelasting: Als je de auto WA+ (niet verzekerd voor het zelf kapot rijden van je auto, wel voor diefstal, ruitschade en schade aan anderen) verzekert kost dat je rond de 25 euro per maand als je de no claim van iemand anders kan gebruiken (auto op naam zetten van een van je ouders, die hebben vaak flink wat jaren no claim opgebouwd.) Wegenbelasting is afhankelijk van de provincie waar je woont en het gewicht van je auto (hier te checken: http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/), maar reken op ongeveer 25 euro ook. Met 50 euro in totaal zit je vrij veilig. Ik betaalde ongeveer 40 voor een Fiat Punto in Noord Holland.