Ik ben student en als ik een auto ga kopen wat kost me dat dan ongeveer? Wat is de prijs van een auto en welke kosten zijn daarbij? Ik heb geen idee:(

Hoop dat de vraag duidelijk is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat voor auto je wilt... Nieuw of 2e hands, diesel, benzine, gas of hybride... 3 deurs, 5 deurs, coupe.. 3,4,5,6,8 of 12 cylinders? en wat voor verzekering> WA/ allrisk? ga zo maar door.. Je zal je vraag wat specifieker moeten maken, want nu heb ik geen idee..

Het beste antwoord

Ik heb als student ook altijd een auto gehad. De prijs van een auto is een open deur, dat kan je zo hoog of laag maken als je zelf wilt. Als je voor 1500 euro een betrouwbare Japanner koopt (een Toyota Starlet of iets dergelijks) zit je redelijk veilig wat onderhoud betreft.

Het zijn de overige kosten waar wel een redelijke schatting van te maken valt:

1. Verzekering en wegenbelasting: Als je de auto WA+ (niet verzekerd voor het zelf kapot rijden van je auto, wel voor diefstal, ruitschade en schade aan anderen) verzekert kost dat je rond de 25 euro per maand als je de no claim van iemand anders kan gebruiken (auto op naam zetten van een van je ouders, die hebben vaak flink wat jaren no claim opgebouwd.) Wegenbelasting is afhankelijk van de provincie waar je woont en het gewicht van je auto (hier te checken: http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/), maar reken op ongeveer 25 euro ook. Met 50 euro in totaal zit je vrij veilig. Ik betaalde ongeveer 40 voor een Fiat Punto in Noord Holland.

2. Benzine. Onderschat dit niet! De benzineprijs is hoog en zodra je een auto hebt, ga je hem ook gebruiken. Dit lijkt een open deur, maar ik heb mijn OV nauwelijks gebruikt tijdens mijn studie. Ga uit van ongeveer een tientje per 100 kilometer bij een benzineauto. Dat lijkt weinig, maar op korte ritjes wordt dat al snel meer.

3. Parkeren. Ik weet niet of je van plan bent om met je auto naar college te gaan, maar parkeren is bij de meeste universiteiten wel minimaal 2 euro per uur. Tikt ook aan als je een paar keer per week college hebt.

4. Onderhoud. Als je daar op bezuinigt (en dat kan best) kan je de vaste kosten rond de 100 euro per jaar houden. Je zal echter ongetwijfeld een keer nieuwe banden moeten hebben, nieuwe remblokken/-schijven of niet te voorspellen kosten. Mijn ervaring is dat als je daar per half jaar 300 euro voor reserveert dat je veilig zit. Heb je een half jaar niets, heb je een leuk zakcentje opgebouwd.

5. Afhankelijk van waar je woont: een parkeervergunning. De prijs hiervan kan je op de site van je gemeente terugvinden.

Samengevat: mijn auto kostte me per maand ongeveer 250 euro, maar dat was vooral omdat ik er vrij veel mee reed. Als je het bij 1 tank van 50 euro per maand houdt moet je het gemiddeld wel met een euro of 150 kunnen redden. Een goeie bijbaan is dus wel essentieel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De aanschaf van een auto hangt helemaal van jezelf af. Een auto kopen is het goedkope deel, een auto hebben is het duurste.

Hier kan je zien waar je zoal moet letten en kan uitrekenen wat het voor jou kost:

http://auto.rekenwijzer.com/auto/Frame.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor een auto hebben is het duurste
Ik ben zelf ook student en heb een auto over kunnen nemen van mijn opa. Dit koste mijn zo'n 600 euro. Echter kun je ook auto's vinden voor een paar tientjes. Deze zijn echter niet betrouwbaar. Het beste is toch een (wat minder mooi en ouder) autootje te kopen van oudere mensen, die hebben er vaak rustig mee gereden. Rond de 600-800 euro zullen er wel redelijke te vinden zijn. Reken echter nog wel op belasting, verzekering en onderhoud. Dit kost je ook al snel 300-400 euro per jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, ik ken mensen die gewoon auto's opkochten voor 50 euro, en ze dan gebruikte totdat ze kapot waren of de APK verliep en ze dan naar de sloop brachten. Echt een mooie en betrouwbare auto heb je dan ook niet hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'die hebben er vaak rustig mee gereden. ' deze zin doet me denken aan die reclame van een jongen die een rode auto ging kopen van een oma, haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik op het moment van typen ook!
Er is voor jouw vraag niet echt een eenzijdig antwoord te geven. De kosten hangen van zoveel factoren af. Hoeveel wil je aan een auto uitgeven? Hoe zwaar is die auto? Wat verbruikt die auto? Hoe oud is de auto en hoe betrouwbaar? Wat kosten de onderdelen van zo'n auto? Hoeveel kilometer per jaar ga je rijden?
Ik kan je alleen vertellen welke soort kosten je aan een auto hebt:
- Aanschaf
- Wegenbelasting
- Verzekering
- Brandstof
- Onderhoud

Koop je een oud autootje, bijv. een oude toyota starlet zoals mijn vrouw, en rijd je er 7000km per jaar mee, dan kom je ongeveer op 19 euro per maand aan wegenbelasting, 25 euro per maand aan verzekering. Brandstof kost me ongeveer 60 euro per maand. Onderhoud bij zo'n autootje is heel erg laag. 1 x per jaar de apk. Af en toe nieuwe banden, uitlaat of remblokken. Ik zou daar eens 200 euro per jaar voor reserveren.
Bij mijn eigen alfa 166 2,5 v6 zijn die kosten uiteraard een veelvoud hiervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verzekering van/door een student zal wel een stuk hoger liggen. Verder wel een aardige vergelijking.
Ik neem aan dat je geen no claim hebt (als je kan verzekeren op naam van je ouders kan dat best veel schelen).
WA premie (verplicht). afh van gewicht van de auto en zonder no claim kan dat tot 500 per jaar zijn.(oude en wat zwaardere auto, die zijn meestal vrij goedkoop bij aanschaf)
belasting (benzine) ...als je een 25 jaar oude auto vind nihil (oldtimer korting) anders 20-40 per maand.
onderhoud: apk keuring paar tientjes, elk jaar plus het daaruit komende onderhoud.
benzine: 10-15 cent per gereden kilometer.

alternatief: a rijbewijs plus motorfiets van 25 jaar of ouder, de keus die mijn oudste ...ook student...gemaakt heeft.