Wordt een personenauto die te water geraakt is, altijd total loss verklaard?

En dan bedoel ik dat de auto geheel onder water is geweest. Is zo`n auto nog te redden?

Normaal gesproken dan, want met een heleboel geld kan bijna alles natuurlijk.

Maar is het mogelijk om zo`n auto te laten drogen en met beperkte kosten weer bruikbaar te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorkomen is beter dan genezen: Ik zag dit toevallig net staan, of: Waarom beëindig je een relatie nooit in een rijdende auto? http://www.nu.nl/binnenland/2618510/auto-water-nadat-passagier-handrem-trekt.html

Het beste antwoord

Ik woon in zuid-frankrijk en vorig jaar zijn hier er bij een overstroming ongeveer 120 splinternieuwe wagens tot halfweg hun hoogte ondergelopen. Zonder uitzondering zijn ze perte-totale verklaard met intrekking van de inschrijvingskaart. Dus zelfs administratief afgekeurd. Normaal met al die elektronica aan boord. Probeer eens even je laptop, gsm en digitaal fototoestel in het plaatselijke kanaal onder te dompelen. Weet dan dat iedere moderne auto volsteekt met dit soort snufjes en je snapt het wel. Eén module van een airbag bv kost 900 euro gemiddeld, en er steken er tegenwoordig minstens 6 in, dus begin maar te tellen. En dat is maar één ding.
De experts discussieren nooit bij waterschade.
Groeten,
Eric
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

nee te veel technologische dingen zijn dan gecrasht om hem nog te laten werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja want de kosten zijn te hoog om de auto weer rij klaar te maken.

kijk maar eens op www.123sloopautoveiling.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
total loss betekend dat het meer kost om de auto te repareren dan dat deze waard is. een auto ter waarde van 2000 euro laat je niet voor 3000 euro repareren! met extreme waterschade zoals jij beschrijft kan je een auto over het algemeen total loss verklaren, hoewel hier meerdere factoren een rol spelen. Maar met de gemiddelde personenwagen (twingo o.i.d.) wordt deze wel total loss verklaart door de verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Conan,

Nee deze word niet altijd totall-loss verklaard, ligt helemaal aan de waarde van de auto.
Zo zal een Aygo eerder totall-loss zijn dan een mercedes.

Maar mijn ervaring is dat je bij een waterschade na verloop van tijd een hoop storingen kan krijgen in de elektronica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee met beperkte kosten kan het niet .
Er is water in het motorblok gekomen en moet dan vernieuwd worden .
Alle elektrische kabels moeten vervangen worden .
Alle kabels waar een binnenkabel zit moet vervangen worden .
En het complete dasboard moet vervangen worden .
En waarschijnlijk moet ook het hele interieur vervangen worden .
En daardoor wordt het kostenplaatje wel erg hoog .
En als je toch dingen laat zitten en denkt kan nog wel weer .
Dan moet je die binnenkort wel vervangen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto te water is in principe altijd total-loss, of je moet hem er gelijk uithalen, olie aftappen, alles demonteren en in een droogcabine (spuitcabine) zetten op 80 graden C.
Alles zit nl vol water;ruitenwissermotor, centrale deurvergrendeling, startmotor en noem maar op. Vroeg of laat gaan deze kapot door oxidatie. Ook alle stekkers moet je losmaken en inspuiten met WD40 of gelijk de kabelbomen compleet vernieuwen . Vaak moet het gehele interieur vervangen worden (stoelen, tapijt, deurbekleding )omdat het vaak stinkt en dit is niet weg te krijgen en zo zijn er veel meer van dat soort dingen.Het is erg veel werk maar niet onmogelijk als je heel veel geduld hebt. Heb je veel electronica, dan wordt het wel een dure grap, want die moet je vervangen door nieuwe, die kan je zelf niet repareren of je moet toevallig een computerdeskundige zijn. Zelfs automonteurs gaan dit niet repareren maar kopen het nieuw en vervangen het.

Over het algemeen loont het zich niet, want vaak blijf je problemen houden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"altijd total-loss"
En als 't nu een Bugatti betreft?
als je te water raakt met bijvoorbeeld een c kadett, en je motor is uit voor je onder water bent.. gaat er weinig kapot behalve je bekleding dan. (wel zal je water uit bepaalde delen van de motor moeten halen..)

maar zodra er electronica, boordcomputers etc mee gemoeid zijn, en/of je motor nog draait op het moment dat je onder water komt... kan je erop rekenen dat ie total loss is.. al deze electronische snufjes vervangen kost in onderdelen al duur, laat staan het monteursloon.

Toegevoegd na 41 seconden:
een c kadett is een auto uit de 70's, dan heb je een beetje een idee... want in latere auto's zaten al veel computers...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kost veel of is duur? :P
Motorisch gezien krijg je hem wel weer aan de praat. het probleem zit hem in alle electronische delen, servo's, schakelaars, etc etc.