Wanneer moet ik mijn richting aangeven met twee rijstroken naar links bijvoorbeeld?

Nou als je twee dezelfde rijstroken naar links heb. Maar je wilt de meest rechter links pakken, op welk moment geef je dan je richting aan zonder dat mensen denken dat je naar de meest linker wilt opschuiven? Heb een voorbeeld foto erbij gezet.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
4.1K
TurfGraver
2 jaar geleden
Op moment dat je van rijstrook wisseld om te gaan voorsorteren. Op moment dat je van de meest linker rijstrook gebruik zou willen maken moet je goed opleten of weg vrij is om deze manoeuvre te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja maar ik bedoel als ik op die rijstrook wil staan van de pijl, dus niet de meest linker. Want als ik dan mn tichting aanzet naar links, zouden mensen miss denken dat ik naar helemaal links wil opschuiven
tinus1969
2 jaar geleden
En is het erg als ze dat denken? Dan geven ze je wat ruimte.
TurfGraver
2 jaar geleden
Je wil links afslaan, dus dan heb je je richting aanwijzer aanstaan.
Wil je naar de linker rijbaan goed opletten om misverstanden te voorkomen.

Antwoorden (2)

Eerst kijk je natuurlijk in de binnenspiegel, de linkerbuitenspiegel en links opzij of je vanuit het rechtdoor vak naar links kunt gaan zonder het andere verkeer te hinderen. Zo ja,

Dan zet je de linkerrichtingaanwijzer aan als teken dat je met de zijdelingse verplaatsing begint, je rijdt op dat moment dus nog in het rechtdoorvak.

Vervolgens rijd je, in een vloeiende beweging, naar (in beginsel) het rechtse linksafvak want in ons land rijden we zo veel mogelijk rechts. De linkerrichtingaanwijzer blijft aan want de zijdelingse verplaatsing is pas voltooid als je "afgeslagen" bent.

De medeweggebruikers zien vanzelf dat je naar het rechtse linksafvak rijdt en daarin rechtdoorrijdt zo ver je kunt, gewoon door goed op te letten. Ik ga er althans vanuit dat jij niet op een wazige wijze over de weg zwabbert.

Zou je de linker linksafstrook willen kiezen, dan had je in een vloeiende beweging naar het linkervoorsorteervak gereden. Maar dat had niets uit gemaakt voor het moment van richting aangeven.
Computoon
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Oh top! Dankjewel. Dus zodra ik van rechtdoor naar links kan gaan (maar dus de rechter links ipv de links linkse haha) gewoon de richting al aangeven. en dan aanhouden tot ik op de nieuwe weg ben door afgeslagen te zijn toch?
Computoon
2 jaar geleden
Inderdaad. En als je toch wil wisselen van strook als het nog kan/mag:
zeer goed opletten.
Als je naar rechts gaat op de twee banen naar links dan moet je gewoon richting aan geven want je verplaats toch van rijbaan
2 jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@kanjer67, de vraag gaat niet over naar rechts gaan.