autorijden op de autobaan?

moet je verplicht met rijles op de autobaan.
ik ben bang voor de autobaan vooral vrachtwagens od mensen die de auto ineens voor jou auto gooien en daarom ben ik de nooit voor gegaan.
is de geen andere mogelijkheid want rijbewijs is wel makkelijk vooral als je een kindje hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
od=of

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Je krijgt juist daarom ook les op die autoweg..om je angsten te overwinnen.

Maak je overigens maar niet al veel zorgen..er zit altijd iemand naast je die de dubbele bediening 'hanteert'.

Statistisch blijkt trouwens dat leswagens zeer weinig bij ongevallen betrokken zijn/raken.

Geef wèl even een berichtje als je de grote weg op gaat..want dan blijf ik thuis, die dag..haha. Grapje hoor.

Ik vond trouwens mijn eerste keer op de snelweg ook best een beetje eng. Vooral het invoegen. Maar je leert dat, achteraf gezien, best gauw.

Sterkte en heel veel succes.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

ja natuurlijk is dat verplicht, je kan in nederland haast nergens komen zonder over de snelweg te gaan dus het wit altijd in je pakket. Mijn ervaring is echter dat de snelweg makkelijker rijden is dan in de bebouwde kom, iedereen rijd ongeveer 100 kilometer per uur en ze gaan allemaal dezelfde kant op dus er gebeurd veel minder engs dan je misschien zult denken! Rijscholen zijn er overigens op voorbereid dat mensen de snelweg eng vinden en daar word ook terdege rekening mee gehouden, zeker als je het aangeeft! Maar als je écht niet durft zou ik gaan kijken voor een brommobiel, heb je toch een klein autootje maar mag en kan je niet de snelweg op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om je rijbewijs te halen moet je aan bepaalde criteria voldoen, zo ook het rijden op de auto en snelweg.

Dus ja, dat is verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas uitzonderingen zijn er niet, maar....

Als je angst hebt op de autosnelweg te rijden is het juist goed om dit te doen. Met de goede begeleiding kom je dan over je angst heen.
Tijdens je autorijles ga je over het algemeen niet direct de autosnelweg op, maar wordt dit langzaam uitgebouwd, afhankelijk van je voortgang en de rust in het rijden (binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom, autoweg, autosnelweg) Op een autoweg leer je b.v. al op snelheid te rijden (100 km/u) zonder dat je hoeft in te voegen.
Als je de rij-instructeur je angsten verteld, zal deze hier rekening mee (moeten) houden. "de klant is koning"
Je zal -als je besluit te gaan lessen- merken dat dit heus meevalt. Er wordt je geleerd voldoende ver vooruit te kijken, de juiste snelheid in te schatten en tijdig je plaats te kiezen om b.v. in te voegen.
Tijdens je les mag je tenslotte alles fout doen, daar les je tenslotte voor! Het gaat er om dat je uiteindelijk de verkeerssituaties goed leert inschatten, hier adequaat op reageert, voldoende verkeersinzicht krijgt en vertrouwen krijgt in jezelf en het voertuig. "Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd" moet je maar denken.

Er zijn rijscholen die zich speciaal richten op angsten, zie b.v.: www.rijrelaxed.nl

Het CBR kent tegenwoordig ook examens die speciaal zijn gericht op mensen met angsten. Zie:
http://www.cbr.nl/faalangst.pp

Uiteindelijk zal je natuurlijk wel goed en veilig moeten rijden, net zoals van anderen verlangd wordt.

Ik zou zeggen DOEN (met de juiste rijschool / instructeur). Je hebt er de rest van je leven het 'plezier ' en het gemak van !!

Misschien heb je aan de bron nog wat voor vele vragen en antwoorden!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de Duitse Autobahn hoef je niet te oefenen, wel op de Nederlandse snelweg. Echter begeleid je instructeur/instructrice je hierbij waardoor je dit goed kan oefenen waardoor je uiteindelijk ook bij deze handeling precies weet wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig wel,
ik zou niet graag mensen op de snelweg tegenkomen die daar niet geoefend hebben zonder instructeur naast zich.
En hoe wil je anders van plaats A naar plaats B komen?
13 jaar geleden
dat moet wel ja, maar waarschijnlijk zal je merken dat juist in de bebouwde kom rijden het moeilijkst is. de meeste rijinstructeurs begeleiden je prima als je voor het eerst op de snelweg moet rijden. veel succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je daar zo bang voor bent, vindt je het dan zelf wel verstandig om met je kind in een auto te gaan rijden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet er niet aan denken dat ik op de autobaan chauffeurs tegenkom die geen ervaring hebben op snelwegen met vrachtwagens en invoegers...
wie een zwemdiploma wil, zal ook echt moeten oefenen in het diepe. En daar is alleen nog maar de eigen veiligheid aan de orde.
Kom op zeg...schouders eronder of op de fiets!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een paar keer in- en uitgevoegd hebt zul je merken dat rijden op de snelweg best makkelijk is.
Iedereen gaat dezelfde kant op.
Hoewel sommige korte invoegstroken, vooral langs autowegen (100km) altijd spannend blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijles op de autosnelweg is zeer aan te bevelen. Het lijkt zo makkelijk, rijden op de snelweg. Iedereen gaat toch dezelfde kant op, maar helaas zijn er ook automobilisten die het niet zo nauw nemen met de verkeersregels en zomaar plotseling van baan veranderen en vlak voor of achter je gaan rijden met alle gevolgen van dien. Vooral bij filerijden is het goed opletten, een botsing is zo geschied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook proberen een brommerrijbewijs te halen. Dan hoef je niet de snelweg op te moeten, het mag niet eens. Maar dan kan je wel je kroost van A naar B brengen. En het is goedkoper ook nog (het rijbewijs en het voertuig zelf ook)...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze angst zal toch overwonnen moeten worden , want die situaties maak je ook op provinciale en binnenwegen mee ! Persoonlijk vind ik rijden op snelweg - autobaan veiliger ! IK denk dat snelweg rijden verplicht is voor de rijles .