Wanneer je door de heuvels en bergen wilt rijden, is achterwielaandrijving dan beter? En als je op vlakke wegen wilt rijden? Specifieke problemen?

Het gaat om een VW T3 uit 1983 met automatische sper differentieel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.6K

Antwoorden (2)

Achter wielen duwen, voorwielen trekken. Bij bochten is dus voorwiel aandrijving prettiger omdat het de auto door de bocht heen trekt. Bij heuvels & hellingen leunt je auto naar achter waardoor er minder druk op je voor en meer druk op je achterwielen komt, dan is dus achterwiel aandrijving prettiger.
Als je een besneeuwde helling op moet met een voorwiel aangedreven auto, doe je dat dan ook het makkelijkst achteruit rijdend.
Op de vlakke weg is er geen enkel verschil.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heel leuk autootje trouwens, die T3. Zorg dat je eerst lid wordt van een T3 club, die weten erg veel en kunnen je van prima advies voorzien voordat je er een aanschaft.
Ook met de verzekering en onderhoud kan je dat behoorlijk schelen in de kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk. Maar ik begreep ook dat door de regen, sneeuw rijden met een achterwielaandrijving lastiger is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor die tip. Heb nu een LT31. Ook leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastiger op glade ondergrond omdat je kont kan 'uitbreken' wat goede reflexen en ervaring vereist omdat weer onder controle te krijgen.
Daar hebben veel amateurs met 911's [en BMW's] last van ;)
Maar jij met je LT31 ervaring, en T3 liefhebber auto, zal weinig tegen de grens van controle aanrijden en dus geen last hebben daar van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, van dat laatste ben ik niet zo zeker: We praten hier over brandweerwagens..... En als de omstandigheden er om vragen, trap ik heus wel op de gaspedaal.
In de bergen heeft een auto met achterwielaandrijving meer grip als er naar boven gereden wordt.

Dit zijn de voordelen van achterwielaandrijving:

* minder snel last van onderstuur.
* kan gemakkelijker een groter koppel overbrengen. Tijdens het accelereren vergroot, wegens de traagheid, de contactkracht tussen de aangedreven wielen (achterwielen) en het wegdek.
* geen aandrijfreacties in het stuur, omdat het stuur (voorwielen) niet verbonden is met de aangedreven wielen (achterwielen).
* een verdeling van taken tussen de voor- en de achteras. De vooras zorgt voor het sturen (grip), de achteras voor de aandrijving (tractie). Dit is met name gunstig bij hogere motorvermogens.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nadelen Achterwielaandrijving:

sneller last van overstuur.
minder vlakke vloer door de cardanaandrijving.
hoger gewicht.
minder manoeuvreer mogelijkheid bij gladheid.