wat het verschil is tussen een merkautovoorruit of een autovoorruit waar geen merk instaat?

er zijn verzekeringsmaatschappijen die wel een autovoorruit vergoeden maar dat is een merkloze terwijl de autoruiten allemaal uit de zelfde fabriek komen. Maar ze vergoeden geen merk autoruiten

2 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (1)

Er kunnen veel verschillen in zitten.
Bijvoorbeeld minder lagen, want een voorruit van een auto is ‘gelaagd glas’: meerdere lagen glas, met daartussen een sterke folie. Hierdoor blijft de ruit 1 geheel, ook als deze gebroken is.

Ook kan er verschil zitten in (geluisd)isolatie, kan het oppervlak minder krasvast zijn, of wordt er geen (of minder) UV-straling tegengehouden.
De meeste autoruiten zijn tegenwoordig licht getint, dat kun je het beste zien als je een zijruit iets omlaag doet en er dan een wit papiertje achter houdt. Houdt je het voor de helft achter het glas en voor de helft boven het glas, dan zul je duidelijk zien dat het glas het papier groen of blauw kleurt.

Maar net zo goed kan er geen verschil in zitten. Vraag het de verkoper eens wat de verschillen zijn.