Is het handig om een tussentijdse toets te doen voor het praktijk examen van de auto?

Ik kan binnenkort op voor m'n auto praktijk examen, mijn rijinstructeur vroeg of ik een tussentijdse toets wou gaan doen. ik weet alleen niet of dit handig is of dat het gewoon geldklopperij is. Ik hoor er namelijk erg veel verschillende verhalen over.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Zo'n tussentijdse toets is maar een momentopname. Je kunt bij deze toets bijvoorbeeld geen problemen hebben met parkeren en tijdens het echte examen wel.
Ik denk dat je beter af bent als je vlak voor het examen nog een les inplant met de instructeur, een half uurtje ofzo. Heb ik ook gedaan. Het echte examen is ook een momentopname, echt autorijden leer je pas met het roze kaartje

Antwoorden (1)

Het CBR zegt hierover:

Hoe gaat een tussentijdse toets?
Een CBR-examinator neemt de tussentijdse toets af; je instructeur rijdt mee (*). Na afloop krijg je een advies van de examinator. Je weet dan waar je nog aan moet werken om te slagen. Hierover ontvang je ook nog een e-mail. Samen met je instructeur kun je daarna gericht aan de slag om de slagingskans bij het échte rijexamen te verhogen!

Waarom zou je een tussentijdse toets doen?
Een tussentijdse toets voor je rijexamen werkt heel goed. Examenkandidaten die eerst een tussentijdse toets hebben gedaan, hebben meer kans van slagen op het rijexamen. Het slagingspercentage ligt na een tussentijdse toets rond 57%. Bij de kandidaten die zonder tussentijdse toets het eerste rijexamen doen ligt dit een stuk lager, namelijk rond de 43%.

Voordelen tussentijdse toets voor het rijexamen
Voor een tussentijdse toets kun je niet slagen of zakken zoals op het rijexamen. Wél kun je vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen in het rijexamen dat volgt op de toets. Dat is een mooi voordeel voor het afrijden.
Een tussentijdse toets heeft ook nog andere voordelen:
• Je ziet hoe alles werkt in het examencentrum van het CBR
• Je beleeft hoe een examen kan gaan en bent dus beter voorbereid
• Je hoort alvast wat een examinator van je verwacht tijdens het rijexamen
• Je krijgt nuttige tips mee van de examinator
• Je gaat waarschijnlijk met minder zenuwen naar het echte examen
• Op onze website vind je alle info over de tussentijdse toets.
.
Het kan dus wel handig zijn een tussentijdse toets te doen.
Toegevoegd op 27 januari 2022 12:24: tekst
SimonV