ik heb een golf 4 1.6 16v. de topsnelheid moet zijn 192 km/uur. maar hij gaat niet harder dan 170 op de teller. mijn tom tom geeft ong 180 aan?....

kan dit door mijn banden komen? deze zijn wat groter dan de standaard banden. en hoeveel rijd ik nu daadwerkelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Antwoorden (6)

Kan aan veel zaken liggen, andere banden geven inderdaad een vertekend beeld van de snelheid aan. De breedte van die banden ook, hoe breder hoe meer weerstand er is en dus meer kracht nodig is om dezelfde snelheid te behouden. De staat van de auto/motor heeft er ook veel mee te maken. Ouderdom van de auto, een auto die in 1990 110 pk had kan er nu in 2011 nog maar 92 hebben, door slijtage/ouderdom. Soms heb je ook auto's die 'tam' gereden zijn door gedurende maanden een oma-opa rijdynamiek te hanteren. De staat/helling van het wegdek. Of je wind tegen of wind mee hebt. Hoeveel gewicht de auto moet meesleuren.. En als jeecht wil muggenziften, maakt de hoogte ook uit. In hoe hoger je zit, hoe ijler de lucht en hoe minder zuurstof. Minder goede verbranding/minder kracht. Hangt echt van veel zaken af, maar gps is wel min of meer nauwkeurig, dus het kan volgens mij niet enkel aan je banden liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn je banden kleiner of groter dan de originele? Sommige gaspedalen hebben nog een extra gasstand, waarbij je nog iets harder moet duwen. Ik denk niet dat dit bij een golf 4 is maar toch. Hoeveel km's heef ie al gelopen? Ik zou zeggen ga eens naar de garage en doe een groot onderhoud. Vraag naar de staat van de motor. Vervang de luchtfilter en doe er propere olie in. Dat zou al beter moeten gaan.
Dit kan aan meerdere zaken liggen.
Het kan zijn dat de vorige eigenaar de auto lui heeft behandeld en nog nooit op top heeft gereden. Het kan aan de wind liggen dat je de wind tegen heb, of hoe de weg loopt.. Hij kan iets omhooglopen. En dan haal je nooit je top!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook een golf 4 1.8 20v, en heb vorig jaar (veel) grotere velgen erop gemonteerd. Van 15" Naar 19" en van 185 breed naar 225. Nu merk ik zelf totaal geen verschil in de topsnelheid. Hij heeft gewoon altijd de 205 gehaald! Dus ik denk dat de grootte van de velg niet veel uitmaakt. Ik denk dat de auto inderdaad rustig is behandeld en het kan natuurlijk ook aan de ouderdom liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hogere banden?dus een grotere diameter ?dan rij je sneller dan teller aangeeft . Het kost de motor veel kracht !dat kan weer lastig zijn Vd laaste loodjes ach 10%minder dan opgeven top niet slecht gps klopt maar meet snelheid doorde lucht ,dus bochten geven een ligt verkeerd beeld dus dr weer n paar km bij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GPS Snelheid is geijkt (zoals politie gebruikt) dit wijkt altijd af van analoge snelheid op je teller.. dit verschil wordt groter naarmate je harder rijdt. je zou precies 50 kunnen rijden op je tomtom, terwijl je teller 55 aangeeft, en toch wordt je niet geflitst (bij wijze van, volgens mij gebruikt de politie 3km verschil)

Maar dus in kort, GPS snelheid is geijkt, en auto tellers niet!

Verder ligt het er ook aan hoeveel benzine je er in hebt, hoeveel extra gewicht..
Hoe harder je rijdt, hoe meer vermogen nodig is voor 1KM versnelling.. zelfs een zuchtje wind kan je al afremmen op zulke snelheden.. de fabrieks waarden zijn vaak op een rollenbak getest, dus zonder gewicht en weersinvloeden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gps geijkt? Dacht het niet, maar het is wel zo dat de snelheid die een gps aangeeft klopt. Sommige analoge tellers kloppen precies, de meeste zijn echter bewust verkeerd afgesteld.
Is de omtrek van de banden anders de van de originele?
Dat is de meest logische reden dat je teller een te lage snelheid aangeeft.

Stel je originele banden hebben een omtrek (de afstand die een band in een rondje aflegt) van 1 meter en die van jouw hebben er een van 1,10 meter.

Jouw auto legt dan 1,10 meter af terwijl je kilometerteller denkt dat er maar 1 meter afgelegd is.
een verschil van 10% dus.

Bij 170 op je teller, zou je dan dus een verschil van 17km hebben en 197 gaan.
(het verschil is waarschijnlijk kleiner)