Waarom maken die 40 km auto's zo'n lawaai?

Is dat omdat ze een tweetaktmotor hebben?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vanwege de eencilindermotor. Een eencilindermotor is een zuigermotor met één cilinder . Ze worden vaak gebruikt voor motorfietsen, scooters, skelters, terreinvoertuigen, radiografisch bestuurbare voertuigen, draagbaar gereedschap en tuinmachines (zoals grasmaaiers, cultivators en grastrimmers). Die maken behoorlijk wat lawaai. Want een mono heeft maar één zuiger, één cilinder en twee of vier kleppen (soms vijf). Het ruige karakter van de dikke stampers heeft alles te maken met de techniek: een eencilinder viertaktmotor heeft vier takten of slagen: de inlaatslag, de compressieslag, de arbeidsslag en de uitlaatslag. Daar doet zo’n mono twee krukasomwentelingen over. Er is dus slechts elke 720 graden een verbrandingsklap. Bij een tweecilinder is dat elke 360 graden, bij een viercilinder elke 180 graden. Bij dezelfde cilinderinhoud en hetzelfde toerental kan geeft een eencilinder dus viermaal zo weinig en veel hardere klappen als een viercilinder en dat is veel lastiger tot gehomologeerde proporties terug te dempen. De dikke, intermitterende klappen zijn niet het enige probleem van de ééncilinder. Een ééncilinder heeft verhoudingsgewijs een grote boring – zeg maar de diameter van de zuiger – en een grote slag – de afstand waarover de zuiger op en neer gaat. Dat resulteert dus in een forse zuiger die op en neer staat te stampen. Om de bewegingsrichting van de zuiger in het bovenste dode punt (BDP) of onderste dode punt (ODP) om te keren moet de zuiger eerst worden vertraagd (een negatieve acceleratie) tot hij stilstaat. Vandaar ook de naam ‘dode punt’. Dan wordt hij weer versneld (een positieve acceleratie). Daar is een kracht voor nodig, die evenredig is met de versnelling of vertraging en de massa van het voorwerp: F=m.a. Die kracht wordt geleverd door de krukas, via de drijfstang. De krukas moet zich daarvoor afzetten tegen de motorbehuizing. De zuiger krijgt in het BDP dus een klap naar beneden, het motorblok krijgt daardoor via de krukas een even grote klap omhoog. In het onderste dode punt (ODP) gebeurt hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting. Het motorblok zit vast in het frame en geeft de klappen daar weer aan door. Zonder tegenmaatregelen zou je dat goed voelen.

Toegevoegd op 09 November 2021 13:38: bron
Bronnen:
https://stringfixer.com/nl/Single_cylinder_engine
https://stringfixer.com/nl/Suzuki_CV1
https://www.motoren-toerisme.be/praktisch/...

Je hebt het over brommobielen neem ik aan. Die zijn uitgerust met een ouderwetse dieselmotor. De reden is dat deze voertuigen niet hoeven te voldoen aan de moderne milieueisen en daarom zijn ze nogal lawaaiig en braken ook veel stank en rook uit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100