Kun je de APK keuring van je auto laten opschorten?

Mijn man en ik hebben vorig jaar december tegelijkertijd een andere auto gekregen. Gevolg is dat ze nu ook allebei tegelijk in de -dure- decembermaand moeten worden gekeurd.

Is er een mogelijkheid om voor een van beide auto's de verplichte APK keuring een tijdje op te schorten zodat de APK keuringen niet meer tegelijkertijd vallen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel dan eenmalig opschorten zodat in het vervolg de ene auto in december en de andere in februari oid gekeurd moet worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.3K

Het beste antwoord

Nee, dit is niet mogelijk.

Alleen als je de auto schorst voor bijvoorbeeld een half jaar dan zou je dit op die manier kunnen forceren. Let wel; bij schorsing gaat hij uit de verzekering en belasting en mag dus niet op de openbare weg komen. Zlefs niet staan. Dus je moet hem in een garage zetten voor de periode dat je hem niet gebruikt.

Dus je zit aan je keuringsdatum vast.
Het enige wat je zou kunnen doen is bewust niet naar de keuring gaan zodat deze verloopt en bijvoorbeeld pas over drie maanden laten keuren. Op dat moment "verzet" je de keurings datum en valt deze niet meer gelijk met de andere. Maar goed; als je gepakt wordt, en die kans is tegenwoordig groot, dan moet je niet piepen vanwege de hoge boete.

Tegenwoordig fotograferen ze niet meer maar draaien ze gewoon een lijst uit met alle ongekeurde voertuigen.

Het is helaas niet anders. Misschien wil je autodealer je wel uitstel van betaling verlenen. (deden wij ook wel eens bij onze klanten). Maar houdt dan weer rekening met een onderpand en rente.

Toegevoegd na 5 minuten:
NB: Voor volgend jaar; een auto mag je twee maanden voordat de akp verloopt aanbieden voor de keuring zonder dat de keuringsdatum vervroegt wordt. Alles wat je hem eerder aanbiedt vervroeg je ook de apk datum.
Dus wil je er elk jaar zeker van zijn dat de auto van jou en die van je partner 3 mnd uit elkaar liggen qua keuring biedt hem dan volgend jaar in september aan zodat de keuring elk jaar in september terug komt. (wij noemen dat het naar voren halen van een keuring).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
N.a.v. NB; gaan we zeker doen volgend jaar. Thanks!

Andere antwoorden (11)

Het meest simpele is een van de auto's een week te vroeg laten keuren.
Ben je van al dat gezeur af en je weet zeker dat het mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee uitstellen van de keuring kan niet.
Je kan wel evt je kenteken laten schorsen, maar dan kan je de auto niet gebruiken, daarmee zou je de datum kunnen verschuiven. Kijk op de site van de RDW.
Je kan wel de auto eerder laten keuren, zodat je het niet in 1 maand tegelijk hebt. Ik meen dat je 6 weken vóór de datum al kan laten keuren, maar kan dit niet terug vinden.
Op die manier kun je wel de kosten wat spreiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 maanden van tevoren kan ook.
je kan een van de auots wel schorsen, dat is geldig voor een jaar, en daar betaal je ook voor. Weet wel dat als je dit schorst je ook niet meer met de auto de openbare weg op mag, je bent dan ook niet meer verzekert als je het wel doet en uiteraad in overtreding.

beter is dat je een van de auto`s zeg maar 2 maanden eerder dan de APK datum laat keuren. Je ontvangt dan een nieuw keuringbewijs/- datum en vanaf die datum is de auto weer 1 of 2 jaar geldig (afhankelijk van het bouwjaar) zo kan je er zeg maar 2 maanden tussen zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als twee maanden van tevoren mag (want een week ofzo heb je niks aan), dan zou dat wel een goed idee zijn. Dan kunnen we er nu nog niets mee, maar volgend jaar dus wel. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe er je voordeel me zou ik zeggen
vraag het eens bij de komende keuring ik denk niet dat je er deze keer er onderuit komend
maar voor het volgende jaar kan je de auto eerder laten keuren.
die keuring is dan ook een jaar geldig
14 jaar geleden
Te laat laten keuren mag absoluut niet, te vroeg wel. Ik zou zeggen, laat de ene auto in oktober keuren en de andere in november.
Voor dit jaar ben je helaas gewoon de klos!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, dat lijkt erop. Maar goede leer voor de volgende keer (jaar) ;-)
Je kan jouw kenteken van de auto 1 of twee maanden schorsen, dan hoeft de auto ook pas daarna gekeurd te worden. Helaas mag je dan ook gedurende die tijd niet rijden met je auto. Zie hieronder een link over het schorsen van het kenteken (kan gewoon online).

De apk keuring mag 2 maanden van te voren gedaan worden. Je krijgt dan een nieuwe datum als keuringsdatum als je hem 2 maanden ervoor laat keuren. Nadeel is dat je dan eigenlijk de kosten naar voren schuift, en dat kost dus geld. Eigenlijk zonde dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kosten moet je toch maken; of dit nu in december is of 2-3 maanden eerder. Dat is om het even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat zo'n keuring icl. de reparaties 100 euro kost, dan zul je elk jaar die 100 euro 2 maanden eerder moeten ophoesten. Dat kost geld, namelijk renteopbrengsten, hoewel dat voor 1 jaar misschien peanuts is, kan dat voor meerdere jaren toch wel de moeite waard zijn. Daarnaast kan het zijn dat je uiteindelijk de auto 1 keer extra moet keuren op de totale periode dat je een auto hebt. Zeker als je iedere keer enkele weken voor de uiterlijke keuringsdatum de auto keurt.
ja dat kan maar niet verschuiven naar later wel eenmalig eerder laten keuren wel minimaal 3 maanden anders blijft de keuringsdatum staan, maar je kunt natuurlijk ook de auto 2 maanden eerder ter kuering aanbieden waarbij de officiele keuringdatum gehandhaafd word ,aar de kosten 2 maanden eerder betaald worden,zodat je toch de spreiding hebt in de kosten,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag niet maar als jij de auto echt nodig hebt dan kun jij naar een garage gaan en maak een afspraak voor die tijd als jij wilt. maar laat het wel op papier zetten en de stempel van de garage en die jij dan bij je draagt.
als jij dan door de politie wordt aan gehouden kun jij het papiertje laten zien als jij geluk hebt scheelt het een bekeuring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat teun zegt wilde ik ook voorstellen ..ik heb zelf regelmatig zonder apk gereden ..ong 4a5 maanden en heb nooit een boete gehad ..ik weet wel het mag niet maar voor die 2 maanden doen ze nooit erg moeilijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schorsen kan niet maar:

een apk kan je al 2 maanden voor de vervaldatum laten uitvoeren.

Dan zit er dus 2 maanden tussen de beide apk's in.
Zolang de apk niet meer als een maand is verlopen en er geen technisch gebrek is aan je auto krijg je (in principe) geen bekeuring van de politie (landelijke afspraak) maar loop je wel een heel klein risico dat je door een registercontrole van de RDW een accept gaat ontvangen.

Die kans is echter zo klein dat ik die gok wel zou durven nemen.

Op zeker kan je dus een verschil van 2 maanden creeren, iets minder zeker een verschil van 3 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je ook kan doen is één (of beide) van de auto's al eerder laten keuren, in oktober of november. Je mag namelijk een auto al -naar ik dacht- tot 2 maanden eerder laten keuren, hij blijft dan wel gewoon tot december het volgend jaar geldig. Vraag even na bij de garage wat deze marge precies is maar ik geloof dus 2 of 3 maanden!