Mag je zomaar een jerrycan vullen bij een tankstation?

Ik zag op tv mensen over de grens jerrycans vol tanken omdat de benzineprijzen daar lager liggen. Ze zijn op deze manier dus goedkoper uit. Kan dat zomaar? Gelden hier geen regels voor?

2 jaar geleden
in: Auto's
21.1K

Antwoorden (3)

Je kunt vullen wat je wil, zolang je maar betaalt.
Of het verantwoord is om het te vervoeren laat ik even buiten beschouwing.
jc54
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
- Er is wel degelijk een maximum. Meer dan 240 liter is niet toegestaan.
LeonardN
2 jaar geleden
@Inekez1
De vraag gaat over het vullen.
Inekez1
2 jaar geleden
En jij denkt dat mensen de grens over gaan om daar jerrycans te vullen met goedkopere benzine om ze vervolgens dan daar te laten staan?
Uit de toelichting blijkt duidelijk hoe de vraag is bedoeld, ook al staat dat er niet letterlijk.
LeonardN
2 jaar geleden
Op GV beantwoord je de hoofdvraag.
Dat doet jc54.
Het ADR-reglement legt een aantal zeer strikte voorwaarden op voor het vervoer van brandstoffen, maar tegelijkertijd zijn daarop ook een aantal uitzonderingen voozien. Zo zijn de voorschriften van de ADRreglementering niet van toepassing op het vervoer van vloeibare brandstoffen (benzine, diesel,...) als reservebrandstof voor persoonlijk gebruik. Voorwaarde is wel dat de reservebrandstof vervoerd wordt in draagbare brandstofrecipiënten, zoals jerrycans, en dat niet meer dan 60 liter per transporteenheid wordt vervoerd (hoofdstuk 1.1, punt 3.3 van de ADR-reglementering).

Anderzijds moeten alle mogelijke maatregelen genomen worden om lekkage van de inhoud te voorkomen. Ook moeten de jerrycans goed vastgemaakt worden in de autokoffer.
fremar
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
Er geld een maximum van 60 liter per jerrycan of vat. En een maximum van 240 liter per transporteenheid. Een transporteenheid is meer dan een jerrycan.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/gevaarlijke-stoffen-weg/voorbereiden-vervoer-gevaarlijke-stoffen-over-de-weg/vrijstellingen-adr
LeonardN
2 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag.
Je kan ook op de voet een jerrycan vullen....
Ja dat mag. Er gelden wel een paar regels. Per auto mag maximaal 240 liter brandstof worden meegenomen in jerrycans van maximaal 60 liter per stuk. De brandstof moet in goed afgesloten - en voor brandstof geschikte - jerrycans worden vervoerd en die jerrycans moeten veilig worden vervoerd.
Inekez1