Mijn ouders hebben een restaurant. Deze beschikt over eigen parkeerplaatsen. Nu is mijn auto weggespleept omdat het de openbare weg is kan dit zomaar?

De parkeerplaatsen is eigendom van de huurbaas. Hierop staat mijn geimporteerde duitse auto. Nu is het zo dat ik nog steeds wacht op de kentekenbewijs van de RDW en door de trage werkwijze van de belastingdienst. Nu heeft de politie mijn auto weggesleept omdat mijn auto valse kentekenplaten heeft(klopt niet want het zijn tijdelijke kentekenplaten) Omdat de auto lange tijd daar stil stond op de openbare weg.
Ze hebben niet eens naar mijn papieren gekeken van de auto. Ik werd ter plekke aangehouden en moest maar op het bureau uitleggen en gingen ze daar pas alles onderzoeken.

Kan dit zomaar. Want de auto staat op onze eigen parkeerplaats en bij wie kan ik de sleepkosten verhalen?

Toegevoegd na 8 uur:
Vandaag is de auto vrijgegeven door hulpofficier van justitie.

Ik wil dus weten of de politie juist heeft gehandeld.
Ze hebben ter plekke niet naar mijn papieren gekeken. En vervolgens werd ik aangehouden. Daarnaast moet ik in een cel gaan zitten.
Ik werd dus behandeld als een crimineel.

De autopapieren waren geldig. En zijn afgegeven door de duitse autoriteiten. De politie heeft hiervan niets terug kunnen vinden zeggen ze.

Nu wil ik weten wat ik nog kan doen. Ze hebben volgens mij niet eens de duitse autoriteiten gebeld of deze papieren zijn afgegeven. Ze hebben alleen in hun systeem gekeken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (4)

Dat een parkeerplaats eigen terrein is, betekent nog niet, dat het niet tot de openbare weg behoort. Als een terrein zonder toegangscontrole toegankelijk is voor het verkeer, dan behoort het tot de openbare weg. Dit geldt voor de meeste parkeerterreinen.

Aanhouding klinkt als een rechtmatige aanhouding. Sleepkosten zult u zelf moeten dragen. Zijn niet te verhalen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het kan id dus wel. Het kon niet als de parkeerplaats afgesloten was dmv een hek of slagboon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt of staat met de inrichting van de p plaats. Vrij toegankelijk kan dit als openbare weg worden gezien en staat de politie in zijn recht. Het laten staan van een auto met vervallen kenteken is strafbaar. Belangrijker is om eerst te overleggen met justitie hoe je auto weer terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de politie een vermoeden heeft van een strafbaar feit mag men een onderzoek instellen en in dit geval de eigenaar/bestuurder aanhouden, danwel verzoeken om vrijwillig mee te gaan naar een buro. As je twijfel hebt over de handelswijze kan je dit navragen bij het betrokken politiekorps en eventueel een klacht indienen. Hierover kan je op www.politie.nl meer informatie vinden
Als het werkelijk een parkeerplaats betreft op eigen terrein, zo duidelijk dat het voor de agenten ook duidelijk moest zijn sta jij in je recht.
Een hek er omheen is niet noodzakelijk.
Maar, indien het een parkeerplaats betreft die voor iedereen vrij toegankelijk is vanaf de openbare weg en ook deel uitmaakt van het openbaar gebied, visueel, dus waarvan niet duidelijk is dat deze privé is dan ben je de klos. Het moet namelijk voor een agent ook duidelijk zijn waar privé eindigt en openbaar begint. Als je dat niet goed duidelijk maakt of het loopt naadloos over ziet de rechtelijke macht dit als openbaar.
Je ziet dit soort conflicten vaker bij blauwe zones waar mensen doorbestraatte percelen hebben en waarbij de bestrating van openbaar en privé heel erg op elkaar lijkt. Jij hebt als burger dan de taak ervoor te zorgen dat voor de handhaver duidelijk is dat je auto op privégerond staat door het aanpassen van de inrichting van jouw terrein. Anders krijg je gewoon een bekeuring voor verkeerd parkeren.
Ik vraag me wel af waarom ze je niet hebben kunnen traceren via die tijdelijke kentekenplaten. Zit daar geen naam aan gekoppeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die tijdelijke kentekenplaten zijn toch maar enkele dagen geldig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een beetje werkt als met een verlopen apk en geschorste auto's. Dan kun je beter een kentekenplaat afplakken of een hoes over je auto doen als hij zichtbaar is vanaf de straat.
Maar goed, de politie kan zich vergissen, doet dit zeer regelmatig en agenten op straat zijn over het algemeen zeer slecht op de hoogte van de geldende regels.
Aan jou dan weer de taak te protesteren, hoe lullig dit ook is. Maak bezwaar, dien een klacht in tegen de agenten en zet door. Verdiep je wel even goed in de materie zodat je zeker weet dat er iets te winnen valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in Dld 2 soorten tijdelijke nummerplaten: de rode garageplaten zijn hooguit enkele dagen geldig en gewoon aangevraagde en 'betaalde' tijdelijk kentekenplaten; die kunnen zelfs enkele maanden geldig zijn, maar dat staat direct rechts op de plaat in kleinere, maar wel duidelijk leesbare getallen. Voor de rode platen is het autobedrijf verantwoordelijk, voor de andere moet je meestal zelf ook een autoverzekering hebben. Staat de auto op de openbare weg, moet je nog oppassen dat je dus geen bekeuring voor onverzekerd rijden aan je broek krijgt (met rode platen of met afgelopen tijdelijke platen).