Als je met vierseizoenenbanden in Duitsland rijdt en je krijgt een ongeluk, betekent dit dat de verzek.mij en justitie in Duitsland dit accepteert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
17.2K

Het beste antwoord

Nee. In Duitsland zijn winterbanden verplicht, ik meen van half november tot half maart. Mijn zus woont bij München, en ze had het er toevalig over, dat ze heel binnenkort weer moet 'wisselen'.
Dus jij bent de pineut, als je in een ongeluk verwikkeld raakt zonder winterbanden in de tijd van het jaar dat ze verplicht zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, winterbanden zijn NIET verplicht. Zie mijn antwoord, met link naar de ADAC (dat is de Duitse ANWB). In de zuidelijke Bundesstaaten is het wel de stelregel dat je "von Oktober bis Ostern" op winterbanden rijdt. Dat is niet omdat het een algemene plicht is - die bestaat niet - maar omdat er in die periode sneeuw en ijs ligt - zeker in München en omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, Cryofiel - maar het lijkt me toch redelijk eng om het te riskeren....niets zo verraderlijk als het winterweer, zelfs in onze 2 laatste winters! Dat het niet verplicht was, wist ik niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
(Die minnen zijn trouwens niet van mij.) Ik zou het ook niet riskeren trouwens - binnenkort gaan bij mij de winterbanden er weer onder, ook voor NL maakt dat een enorm verschil, heb ik gemerkt. @jelle, all-weathers zijn toegestaan mits ze van het M+S-opschrift zijn voorzien.

Andere antwoorden (3)

Als die 4seizoenenband een wintermarkering heeft zoals bijv. de vredestein Quatrac 3 heb je helemaal geen problemen.
De duitse politie bekeurd wel maar verzekeringstechnisch val je onder de nederlandse wet wat betreft uitrusting dus jouw verzekering zal gewoon uitbetalen.
De duitse justitie kan je alleen veroordelen en aansprakelijk stellen voor de schade en of dood door schuld in het ergste geval. (als die band geen wintermarkering heeft)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen denken dat 's winters winterbanden in Duitsland verplicht zijn - maar dat is niet zo.

Zie onderstaande Bron (van de ADAC): daarin staat letterlijk: "Eine ausdrückliche Pflicht gilt nun für denjenigen, der mit dem Auto bei 'Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis– oder Reifglätte auf der Fahrbahn' unterwegs ist."

Met andere woorden: zolang er op de plekken waar jij rijdt geen sprake is van sneeuw, ijs en dergelijke, mag jij zelfs met zomerbanden onderweg zijn.

Veel mensen in Duitsland maken gebruik van die mogelijkheid. Die laten geen winterbanden monteren, maar laten de auto gewoon staan wanneer het sneeuwt. (Vanzelfsprekend kan dat alleen als je ergens woont waar het niet al te vaak sneeuwt.)

Verder geldt de winterbandenplicht OOK voor buitenlanders. Is er sprake van winterse omstandigheden en heb jij geen echte winterband, dan riskeer je een boete.

Raak je zonder winterbanden betrokken bij een ongeval, dan krijg je sowieso een boete. Daarnaast ben je voor minimaal 50% aansprakelijk - ook als het ongeval niet jouw schuld was. Zelfs als jij met aangepaste snelheid op een voorrangsweg over een kruising rijdt waarbij jouw stoplicht groen was, en er komt een idioot met 80 km/u van links die door rood rijdt en jou ramt, dan nog ben jij voor minimaal 50% van de schade verantwoordelijk - want als jij winterbanden had gehad, had je misschien nog kunnen uitwijken, zo is de redenatie.

(Overdreven voorbeeld, ik weet het, maar zo werkt het wel - of je het er nu mee eens bent of niet.)

Toegevoegd na 13 minuten:

Oh ja, nog even specifiek over een vierseizoenenband:

Die is dus niet verplicht als er geen sneeuw en ijs ligt - zie mijn antwoord hierboven.

Als er wel sneeuw en ijs ligt, is een vierseizoenenband toegestaan MITS er de aanduiding M+S op staat. Die aanduiding (Mud+Snow) geeft namelijk aan dat de band als winterband mag worden beschouwd, dus daarmee voldoe je aan de Duitse wetgeving.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Heb je een bron? Mijn link is de nieuwe wetgeving die in december 2010 is ingevoerd. Zijn er zo snel daarna al nieuwe regels gekomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar winters weer of niet:
Je zal maar een weekend naar Berlijn gaan op je zomerbanden en de laatste dag gaat het onverwacht sneeuwen, want het weerbericht had gezegd dat het mooi zou blijven.. Dan kan je dus niet meer veilig (en legaal) terug. Sowieso vallen de wegen mij daar iedere keer weer tegen.
ps. Zaterdag lekker (vooral droog) weer dus dan hang ik ze er weer onder.
Een 4 seizoenen band is toegestaan in Duitsland mits er een M+S logo of een sneeuwvloksymbool op staat.

Toegevoegd na 1 dag:
Dan hebben we het natuurlijk over de verplichting onder winterse omstandigheden.