Wat vraag je tegenwoordig aan kilometervergoeding als je je (kleine) auto uitleent?

Het gaat om benzine incl overige kosten. Ik heb bij deze auto (Peugeot 206) er nooit op gelet hoeveel hij verbruikt. En de benzineprijs is tegenwoordig hoog, dus oude berekeningen op internet kloppen niet meer.

2 jaar geleden
in: Auto's
5.2K
Thecis
2 jaar geleden
ANWB heeft berekeningen gemaakt die uitkwam rond de 50 cent / km (dit is dan inclusief wegenbelasting, benzine, onderhoud etc).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Mijn antwoord is niet relevant op jouw vraag maar toch iets om over na te denken.
Leuk dat je dit doet maar heb je er ook over nagedacht of je verzekering dit goed vind want als er brokken komen, wel of niet eigen fout, zullen er vragen gesteld worden...laat staan dat er ernstig letsel is
Yaja
2 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden!
Inekez1
2 jaar geleden
Tip: spreek van te voren heel duidelijk af (liefst schriftelijk!) hoe jullie het onderling regelen in geval van schade. De kans is weliswaar klein, maar als degene die je auto leent toevallig wel schade rijdt, zit jij met de extra kosten. Ik neem aan dat je een 206 niet all-risk verzekerd hebt, en ook voor de schade die wel verzekerd is ga je nog jarenlang een hogere premie betalen (of in elk geval naar beneden op de bonus-malus-ladder) als de verzekering iets moet uitkeren. Afhankelijk van de rit die de lener met de auto wil maken, kan het wellicht verstandiger zijn om gewoon voor een dag(deel) een autootje te huren bij een commercieel verhuurbedrijf.

Antwoorden (2)

Je kunt het beste uitgaan van 28 cent per km. Dat is vaak de vergoeding die je krijg als je voor een ander (= vrijwilligerswerk) een bepaalde afstand rijdt.
Eigenlijk zou je 19 cent per km moeten rekenen (want dat wil de overheid), maar dan leg je er veel op toe.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda de 19 cent is de kilometer vergoeding die een werkgever belastingvrij mag betalen aan een werknemer dat is iets anders dan waar de vraag over gaat. De werkgever mag trouwens meer betalen alleen moet ver het meerdere dan belasting worden betaald. Dat gaan nu in de vraag dus allemaal niet op.
ronron1212
2 jaar geleden
Ik weet ook niet waar je jouw bedrag van 28 cent vandaan komt??
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Die 28 cent is een gebruikelijk bedrag die je als kilometervergoeding ontvangt.
Omdat de belastingvrije 19 cent bij lange na niet voldoende is. Niet voor een kleine auto en nog veel meer niet voor een grote auto.
Utrecht
2 jaar geleden
€0,29 / km is al sinds de invoering van de Euro de standaard die veel werkgevers (bruto) vergoeden. Daarvoor was het 65 cent (in guldens); omgerekend 29 €-cent.
€0,19 mag belastingvrij worden vergoed, de laatste €0,10 is belast. Netto houd je er dan zo'n €0,24 aan over.
Helaas is deze vergoeding nooit geïndexeerd.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
19 cent per km is inderdaad bekend want dat is wat je als werkgever belastingvrij mag geven.
28 cent wordt inderdaad vaak gebruikt, maar zet er inderdaad gewoon een linkje bij. Dat is namelijk ook gebruikelijk.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda nu is het 28 cent met nog steeds geen goede uitleg waarom? Ik denk dat het te weinig is.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Die 28 cent is gebruikelijk. Maar is het reëel? Nee, daar denkt de ANWB anders over en dan heb je het over tussen 35 cent (kleine auto) en 60 cent (grote auto).
De vraag gaat evenwel over uitlenen en dan kom je uit bij een gebruikelijk tarief, dus 28 cent - voor een kleine auto.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda ik zie het verschil niet kost de auto bij uitlenen in eens minder?
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Ik neem aan dat als je je auto uitleent, dit een soort vriendendienst is. En dat je het niet beschouwt als een commercieel gebeuren.
Dan kom je al gauw uit op (minimaal) 28 cent. En als beide partijen dat prettiger vinden, dan wordt het 35 cent - het ANWB-tarief..
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda 35 cent is geen commercieel gebeuren maar ongeveer de kostprijs dus geen winst.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. We zijn het eens. Een vriendendienst komt uit op 28 cent of 35 cent.
28 cent is vaak gebruikelijk. maar aan de zuinige kant.
35 cent is de kostprijs voor een kleine auto en een bedrag waar beide partijen zich prettig bij kunnen voelen.
28 cent per km is nog steeds vrij gebruikelijk voor werkgevers:
https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/vervoer/reiskosten/reis-en-verblijfkosten

Echter, dit dekt de kosten niet geheel.
ANWB heeft een berekening vrijgegeven, welke aangeeft dat een kleine auto gemiddeld €0,31 kost per gereden KM, een kleine middenklasser €0,43 en een normale middenklas auto €0,49.
Let wel op, dit zijn gemiddelden en kan afwijken van je daadwerkelijke kosten.
Let op 2, dit artikel is vanuit 2015. Er kosten worden niet minder dus bovenstaande getallen zijn een absoluut minimum wat mij betreft:
https://watkosteenauto.nl/wat-kost-een-auto-per-km/

Het NIBUD rekent uit dat een auto 39 cent kist (mini klasse) om 44 cent (compacte klasse) per km.
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

Persoonlijk zou ik dan rond de 30 a 40 cent vragen per km. Ook bij uitlenen heb je slijtage en dergelijke.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
plus hier zit in elk geval een berekening achter
SentWierda
2 jaar geleden
Ook een plus van mij. De uitkomst is vrijwel dezelfde is als die van mij, in mijn antwoord en reacties.