Mogen voetgangers gewoon op de weg blijven wandelen zonder uit te wijken?

Ik reed in een straat waar geen stoep was en geen fietspad. Langs de autoweg was het bos en lage begroeiing waar je zeker wel op kan wandelen. De straat is erg smal (een auto) en er wandelde twee voetgangers op de weg. Ik kwam aan en vertraagde natuurlijk. Ze lachten naar mij dus ik veronderstelde dat ze wel op het gras zouden gaan wandelen. In tegen deel bleven ze gewoon op de weg wandelen. Ik heb toen moeten uitwijken maar kon niet veel naar links want daar was een gracht. Zij wandelden dus rechts en gingen niet op het gras staan. Hierdoor heeft een wandelaar moeten uitwijken voor mijn auto. Wat zijn de verkeersregels hieromtrent?

2 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Antwoorden (3)

Iedere weggebruiker heeft in gelijke mate recht op een veilig gebruik van de weg. Hieruit volgt artikel 5 van de wegenverkeerswet. Jij mag het overige verkeer niet hinderen en het overige verkeer mag jou niet hinderen.
jc54
2 jaar geleden
De verkeersregels voor een voetganger zijn als volgt:
1. Lopen doe je op het voetpad of trottoir.
2. Als er geen voetpad of trottoir is loop je op het fiets-/bromfietspad.
3. Als er geen voetpad of trottoir is en er is ook geen fiets-/bromfietspad, dan loop je in de berm of zo veel mogelijk aan de rand van de weg.
Dus de voetgangers mogen op de rijbaan lopen bij gebrek aan een voetpad en fietspad. Maar ze moeten wel zoveel mogelijk aan de zijkant lopen, maar zijn niet verplicht in de berm te lopen.
2 jaar geleden
Ja, die voetgangers mogen daar blijven lopen. Jij haalt die voetgangers namelijk in, en bij inhalen mag cq moet jij afwijken van de regel om rechts te rijden.
Als er geen ruimte is om de voetgangers in te halen door tegenliggers moet jij wachten.
2 jaar geleden
nounka
2 jaar geleden
Volgens mij haalde hij niet in maar kwam hij die tegen op een veel te smalle baan.