Auto van buren is op oprit in brand gestoken. Kan ik rookmelder in kofferbak leggen en daarmee blijven rijden? In auto wordt niet gerookt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2.4K
capthavoc
10 jaar geleden
Dus je bent bang dat het ook jouw auto overkomt ?
maar ik vraag me dan af wat het nut is van een rookmelder ?
want ook al meld hij rook het is dan meestal toch al te laat.
voordat je er bent heb je al fikse schade en vaak kan je de brand al niet meer stoppen.
lijkt mij een dus totaal overbodig systeem
je kan beter een fiks autoalarm nemen dat fiks lawaai maakt ais iemand ook maar je auto aanraakt .
of je auto in de garage ???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals al gemeld is, als de rook in je kofferbak is, is het al te laat.
En dan komt er nog bij dat je rookmelder niet zal horen. De achterbak dempt al een groot deel van het geluid, tevens zal je woning ook geïsoleerd zijn wat ook een hoop dempt. Een voorbijganger zal het vuur eerder opmerken dan de melder die afgaat.
Je kan een camera op je auto richten, een infrarood sensor plaatsen(eventueel met lamp) of je auto in de garage zetten wat hierboven al genoemd is.
Of je banden er af halen;-)

Het beste antwoord

Ja dat kan, maar waarom zou je het doen ?
In de vrachtwagen heb ik ook een rookmelder zitten die mij s'nachts waarschuwt als er rook in de cabine staat zodat ik ENKELE SECONDEN heb om te ontsnappen.
Een autobrand grijpt verschrikkelijk snel om zich heen, dus op het moment dat die rookmelder afgaat is er al niet veel meer te redden.
Wanneer je een carport hebt zou je daar een rookmelder met binnen alarm (of gekoppelde rookmelders) kunnen gebruiken als waarschuwing. In de auto zelf heb je er helemaal niets aan. zoals al aangegeven zul je die waarschijnlijk niet eens horen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor de antwoorden. Mijn zorg ging niet uit naar mijn auto (die is inderdaad al snel verloren), maar naar tijdige alarmering van wij slapende bewoners. Ik vond het al belangrijk om te horen dat je blijkbaar wel kunt rondrijden met een rookmelder (in de vrachtwagen). Op ons woonhofje met slapende buren rondom zou het geluid misschien toch iemand kunnen wekken. Maar ik zal de oplossing meer moeten zoeken in de voorgestelde rookmelder onder de carport met binnenalarm of gekoppelde rookmelders.

Andere antwoorden (2)

JA.

Een rookmelder reageerd op rook,en niet op warmte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja natuurlijk kan dat heeft echter geen zin om brand te vermijden of schade te beprken,op het moment dat je voertuig in brand gestoken word komt er pas rook in de kofferruimte als het veel te laat is om nog iets te redden.