Moet je het formulier invullen en opsturen die meegezonden wordt met een Duitse boete?

Wij hebben een Duitse verkeersboete gekregen en deze 12 dagen te laat betaald, hierop hebben we nog een brief gekregen met dat we 186 euro extra moeten betalen. Het lijkt me sterk dat we meteen een verhoging van de boete krijgen omdat we 12 dagen te laat zijn met betalen. Hadden we het formulier moeten invullen en opsturen? Ik dacht dat dit alleen moest als je er bezwaar tegen had.

3 jaar geleden
in: Auto's
11.8K
TurfGraver
3 jaar geleden
"Het lijkt me sterk dat we meteen een verhoging van de boete krijgen omdat we 12 dagen te laat zijn met betalen."
Boetes worden in het algemeen verhoogd indien niet voor een bepaalde tijd betaald.

Antwoorden (1)

Het werkt in Duitsland hetzelfde als hier: boetes moeten op tijd betaald worden. Twaalf dagen te laat is niet op tijd.

Als je een boete krijgt van ons Nederlandse CJIB krijgt, staat er altijd op hoe (schrikbarend) hoog de boete wordt als je niet op tijd betaalt. Dat motiveert om 'm wel op tijd te betalen.

Mogelijk verleent Duitsland die service niet maar ook daar is het de bedoeling dat op tijd wordt betaald.
.
Van de site van de ANWB:
Boeteafhandeling
Voor eenvoudige overtredingen wordt een Verwarnung (bekeuring) opgelegd. De boete voor een eenvoudige overtreding is maximaal € 55.
De boete moet ter plekke of binnen een week worden betaald. Wordt er niet of te laat betaald, dan volgt een Bußgeld-procedure.
Betalen van de Verwarnung heeft tot gevolg dat geen bezwaar/beroep meer kan worden aangetekend.
Meestal wordt een Anhörungsbogen of Zeugenfragenbogen uitgereikt. In een Anhörungsbogen kun je een verklaring over de overtreding geven. In de Zeugenfragenbogen kun je de gegevens van de werkelijke bestuurder opgeven. Dit is niet verplicht. Beide formulieren moeten wel worden teruggestuurd.
Als er sprake is van een verkeersmisdrijf (bijvoorbeeld letsel of dood ten gevolge van een verkeersongeval) volgt een strafrechtelijke procedure.
Voor een aantal overtredingen wordt naast een boete ook een rijverbod opgelegd. Van het opleggen van een rijverbod kan worden afgezien, In dat geval wordt het boetebedrag verdubbeld.

Bußgeld-procedure
Bij een zwaardere overtreding (boete hoger dan € 55) krijg je geen Verwarnung (zie hierboven) maar volgt een Bußgeld-procedure.
Voor meer informatie zie anwb.nl/juridisch-advies.
.
Bussgeldprocedure (van site Plusonline.nl)

De Bussgeld-procedure is standaard voor elke overtreding die niet met een eenvoudige bekeuring wordt afgedaan. De procedure begint met een beschikking (Bussgeldbescheid) – deze krijg je uitgereikt of toegestuurd. Onderdeel van deze beschikking is het vragenformulier (Anhörungsbogen), waarop je jouw visie op de overtreding kunt aangeven. Op basis van deze informatie kan de beschikking nog worden gewijzigd of geseponeerd. Blijft de situatie gelijk, dan ontvang je de officiële beschikking. Je hebt daarna 14 dagen de tijd om in beroep te gaan, maar dat heeft alleen zin als je een steekhoudend juridisch verweer kunt (laten) voeren. De strafrechter behandelt de beroepszaak en je bent verplicht daarbij aanwezig te zijn, tenzij er zwaarwegende redenen voor afwezigheid zijn. (...)
Toegevoegd op 13 maart 2021 08:47: tekst
Computoon