de vriendin van mijn dochter heeft in mijn auto gereden nu heeft ze een ongelukje gehad met mijn auto word dat vergoed mijn auto is allrisk verzekerd

ik vraag mij af kan ik dat verhalen op haar wa verzekering

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

De schade aan de tegenpartij wordt vergoed via jouw WA verzekering aangezien jij de eigenaar bent en de auto hebt uitgeleend. Schade aan jouw auto wordt vergoed, maar kost je wel no-claim. Je kunt het niet verhalen op haar WA verzekering.

Toegevoegd na 7 minuten:
De WA verzekering dekt namelijk alleen de schade aan derden.

De wet spreekt bij het lenen van een auto van bruikleen. Dat is een overeenkomst waarbij de uitlener aan de lener een zaak ‘om niet’ (=zonder kosten) in gebruik geeft, onder de voorwaarde dat de lener de zaak na gebruik of na een afgesproken tijd weer teruggeeft. Ook als er een klein bedrag wordt betaald voor benzine of het gebruik van de auto, blijft het bruikleen.

De lener moet goed voor de zaak zorgen en deze in dezelfde staat teruggeven. Voor beschadigingen is de lener aansprakelijk.

Wat je soms kunt afspreken (en dat kan je beter van tevoren doen) dat degene die de auto leent bij schade bijvoorbeeld het verlies aan no-claim korting betaalt. Als je hier niet uit kunt komen kan je wel naar de rechter, maar dan moet je een civiele procedure starten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kortom: alle schade wordt op jouw verzekering verhaald en bij All Risk maakt het niet uit of jij er in reed of een vreemde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vriendin toestemming had om in de auto te rijden, dan valt het onder de all-risk, had ze geen toestemming dan is het te hopen dat ze zelf goed bij kas is of een goede verzekering heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze met toestemming reed is er GEEN verhaal op de chauffeur mogelijk.
Wel zal jouw allrisk de schade aan jouw auto vergoeden...heeft dus effect op de bonus malus trede.

Als je aparte afspraken vooraf met die vriendin gemaakt had over dit soort situaties had je bv het eigen risico door haar kunnen laten betalen. Zou overigens ook handig zijn om vooraf afspraken te maken over verkeersboetes welke met de auto gemaakt worden door haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij autoschade is het de auto die verzekerd is, niet de bestuurder. Dit heeft dus niets te maken met haar WA-verzekering.

Door haar toestemming te geven om met jouw auto te rijden, heb je ook de kans op schade geaccepteerd. Dit loopt dat ook allemaal via de verzekering die jij voor je auto hebt afgesloten. Tenzij je de schade uit eigen zak betaalt, dan kost het je nu geld, maar raak je niet je no-claim kwijt. Voor heel kleine schade kan dat soms voordeliger zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, maar of je je no/claim kwijtraakt is afhankelijk van heel andere zaken.