Wat gebeurt er wanneer de distributieriem breekt van een Audi A4 TDI bij een snelheid van bv 130 Km/uur ?

Wil weten of het NIET vervangen van distributieriem gevaarlijk kan zijn !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
14.8K

Antwoorden (9)

Het kan er in ieder geval voor zorgen dat je een heel dure reparatie te wachten staat, omdat de hele motor gereviseerd moet worden.

Voor de gevolgen tijdens het rijden verwacht ik dat de motor dus kapot slaat en dat je opeens dus geen 130 km/u meer rijdt, maar steeds langzamer tot je stil staat. De motor kan niet meer gestart worden.
(bron: eigen ervaring, maar dan niet met 130 km/u, maar slechts met 50)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je blok zal denk ik onherstelbaar kapot gaan. De kleppen breken en zullen waarschijnlijk de cillinders beschadigen.
Wel het advies om direct je koppeling in te trappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De distributieriem coordineert het openen en sluiten van de kleppen ten opzichte van de stand van de zuigers.
Als de aandrijving uitvalt stoot de zuiger tegen de kleppen aan waardoor een zeer grote schade aan de motor kan/zal ontstaan. Ondanks dat het vervangen van de distributieriem een niet zo'n goedkope aanpassing is, is het onverstandig het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gevaarlijk voor jezelf. De kans dat je compleet over de kop slaat oid is niet aanwezig. Echter, je kan wel alles onder je motorkap serieus beschadigen. Dus ook remleidingen ed kunnen een tik krijgen.

Als je distributieriem begint te rafelen en de garage adviseerd het te vervangen moet je dat gewoon doen. Die paar tientjes versus een duizend euro of meer schade is gewoon een no-brainer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast20552;

Afhankelijk van je eigen reactie kan het wel degelijk gevaarlijk zijn als een distributiesnaar knapt. Sommige motoren kunnen in dat geval vastlopen en als je dan niet snel genoeg reageert door te ontkoppelen kan je auto onbestuurbaar raken met alle gevolgen van dien. Maar ook als de directe schade minder groot is (kromme kleppen is echter al gauw gebeurd) dan nog zal de auto vrij snel vaart minderen wat bij 130km/h op een drukke snelweg al vrij gevaarlijk is. Maar het grootse gevaar is financiëel: het risico dat de herstelkosten groter zijn dan de uitgespaarde vervanging van de snaar is namelijk zo'n 100%....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vervangingstermijn is een advies van de fabrikant waarbij er een zekerheid van nagenoeg 100% moet zijn dat de riem niet eerder breekt. Als je de motor zelden of nooit zwaar belast (caravan trekken , zeer sportief rijden) en wel veel km maakt zal een riem langer meegaan. Maak je erg weinig km, maar veel op een circuit dus erg sportief rijdend dan houdt de riem het maar relatief kort uit.
Anderen hebben al geschreven war voor schade je kunt verwachten....komt overeen met het moeten plaatsen van een ruilmotor, en dat is erg duur bij dit model auto.

Heb je de auto niet in bezit sinds deze riem erin zit dan kan je onmogelijk weten hoe er met de auto gereden is en staat vervangen eigenlijk al helemaal niet ter discussie.

Ik zal echter nooit de riem langer laten zitten dan de advies tijd van de fabrikant....je verspeelt elke garantie en daarnaast is er , zoals een ander al schreef, gevaar dat je over de kop gaat wegens vastgelopen motor of dat je op een onmogelijk punt (spoor overgang?) tot stilstand komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gevaarlijk voor jou maar wel voor je motor.
Kijk zo af en toe je riem eens na, en als je ziet dat de tandjes slijten, dan is het hoognodig tijd om te vervangen.
Ben je een beetje technisch op de hoogte? Dan kan je dit zelf vervangen hoor! Wees niet bang, een riem kost veel maar het is een middag werk.
Doe het nou maar lekker op tijd om veel ellende te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat gebeurd , zeker bij die snelheid dan heb je een gigantische motor schade ! Kromme en zelfs afgebroken kleppen - Cilinderkop zwaar beschadigd in de verbrandingsruimte - klepgeleiders - Zwaar beschadigde zuigers - Kromme of gebroken nokkenas. Dat gaat veel geld kosten , vaak is een ruil blok een betere optie in dat geval . Houd je aan de kilometers van de fabrikant , of bij weinig kilometers het maximum aantal jaren (veroudering) droogte scheurtjes ! En altijd ook de spanrol(LEN) mee latenvernieuwen . Het is zelfs nog veiliger om 5000 tot 7000 km eerder dan opgegeven te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het deze week gehad met mijn ford transit connect, aan 120km/h. En op de middenrijstrook, in het donker.. geen pretje. Door hem te proberen herstarten (wist niet wat er gebeurde), sprong ook het stuurslot nog op. Gevolg, aan 50km/h handrem mogen trekken en zo net voor de vangrail tot stilstand gekomen. Motor onherstelbaar beschadigd. Nieuwe motor kost 10 000€. Camionette had slechts 175.000km. Telkens correct op onderhoud geweest.