Onderzoekers van universiteiten in Japan hebben het getest door 22 voertuigen op een 230-meter parcours(zie video) te zetten. Zij vroegen bestuurders om gelijkmatig te rijden met 30 km/u, en aanvankelijk ging het verkeer soepeltjes door. Maar er kwamen al snel kleine schommelingen in afstanden tussen auto's. De vrije stroom splitste op, tot uiteindelijk een cluster van voertuigen werd gedwongen volledig te stoppen. Die cluster spreidde zich als een schokgolf achteruit. Telkens als een voertuig aan de voorzijde van de cluster met zo'n 40 km/h kon ontsnappen, sloot een ander voertuig zich achter de file aan. De schokgolf "reisde" achteruit door de cirkel van voertuigen met ruwweg 20 km/h. Dat komt overeen met wat waargenomen wordt in de praktijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik inderdaad een filmpje van gezien... ronduit geniaal!!

Andere antwoorden (3)

files ontstaan met een golfbeweging
en lossen zich ook zo op
als de eerste auto harder gaat rijden duurt het even voor de tweede dat ook gaat doen
de reactie tijd!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als de voorste nou niet harder kan ? Door bv wegwerkzaamheden, of doordat het een langzaam rijdend landbouwvoertuig is op een 2-baansweg ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan dat er een ongeluk is gebeurd