In hoeverre zijn de ingemetselde parkeerbeperkingen rechtsgeldig?

De parkeerplaatsen voor de bank in ons dorp hebben een 'ingemetseld' logo van de bank, daar mag je alleen parkeren als je naar de bank moet. Voor de supermarkt moet je dus verder weg parkeren. Is dit wettelijk geregeld, en zo nee, waarom staat de gemeente toe dat dit soort reserveringen worden gemaakt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het betreft dus een openbaar gemeentelijk parkeerterrein met een aantal parkeerplaatsen gereserveerd voor bankklanten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ik denk dat je voor de beoordeling de omschrijving van een openbare weg uit de wegenverkeerswet als uitgangspunt kan nemen. Deze luidt:
"alle voor het openbaar verkeer opstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten".

In tegenstelling tot b.v. vergunninghouders, een invalideparkeerplaats, laden en lossen, een taxistandplaats e.d. (E-serie verkeersborden) staan parkeerplaatsen zoals door jou aangehaald niet apart beschreven. De bank zou mijn inziens (zelfs) -op eigen terrein- een toegangsbeleid moeten voeren om de parkeerplaatsen te kunnen claimen. Dit door middel van een afsluitbare voorziening of door de aanwezigheid van een portier / parkeerwachter die het parkeren regelt.
Door afwezigheid hiervan heeft men b.v. in het verleden op Schiphol de diensttunnel die als 'eigen terrein' gold open moeten stellen voor alle motorvoertuigen.

Bij onderstaande link staat onder andere het volgende, dat anderzijds aangeeft dat het niet altijd even duidelijk is:
"Ogv. bestaande jurisprudentie moeten de volgende belangen worden afgewogen:
1. er moeten dringende redenen aanwezig zijn om tot onttrekking aan de openbaarheid te besluiten èn
2. het algemeen belang moet zich er niet tegen verzetten / belangen van derden moeten niet te zeer worden geschaad "

Maar ja....of dit nu voor een bank op gaat??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De bank heeft gewoon rechten gekocht voor de parkeerplaatsen. Het si waarschijnlijk hun grond, en dus ook hun perkeergebied. Daar ligt dus ook het wettelijke recht: Zij hebben die ruimte gekocht of gehuurd voor hun klanten.

Toegevoegd na 3 uur:
Ook een openbaar parkeerterrein kan plekken hebben welke door een winkel afgehuurd zijn. Zie ik in Duitsland continue; Vorig jaar heb ik het bij de bank nagevraagd en wat blijkt: Zij betalen de gemeente huur om een bordje op te mogen hangen dat het voor hun klanten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen op prive terrein kan de bank plaatsen claimen voor eigen klanten. Als het terrein openbaar toegankelijk is dient het parkeer regime met wettelijke borden zoals te vinden in het verkeersreglement aangegeven worden.

Ik ken de situatie daar niet, en kan dus hiervandaan niet bepalen of die ingemetselde logo' s tevens voorzien zijn van de juiste bebording. Er staat nl. nergens in het verkeersreglement dat een bord niet aan een muur mag vast zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zit geen juridische waarde aan.
(wel fatsoen uiteraard)
Hoe kan je sowieso duidelijk maken dat je er rechtmatig parkeert.
Een bekeuring kan enkel als er een wettelijk status of belastingplicht op zit.