Wat is de geldigheid van een oud BE-rijbewijs?

Ik heb een BE rijbewijs van voor 2013, en wil mijn C1 (kleine vrachtwagen) rijbewijs halen. Aangezien het oude BE rijbewijs in tegenstelling tot het nieuwe geen beperkingen kent, vraag ik mij dus af of dit oude BE rijbewijs dezelfde geldigheid heeft als een C1E rijbewijs, en of ik dit eventueel automatisch krijg bijgeschreven.

3 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
C1E is wat anders dan BE.

Antwoorden (1)

Met een BE rijbewijs van voor 2013 is er wat betreft je rijbewijs geen beperking voor de aanhanger. Dat wil niet zeggen dat je elke aanhanger mag trekken. De beperking zit bij het oude rijbewijs alleen in wat het trekkende voertuig maximaal mag trekken. Dat staat op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig. Voor een voertuig waar je met een B rijbewijs in mag rijden (<3500kg) is dat over het algemeen een stuk minder dan voor een voertuig waar je een C1 rijbewijs voor nodig hebt (3500-7000kg).

Met jouw BE rijbewijs mag je elke aanhanger trekken met een voertuig waarvoor je een B rijbewijs nodig hebt, als het totaalgewicht van de aanhanger (ledig gewicht + lading) niet te zwaar is voor dat voertuig.

Met een C1 rijbewijs mag je een kleine vrachtwagen rijden met een aanhanger van maximaal 750 kg. Wil je een zwaardere aanhanger gebruiken, dan zul je C1E moeten halen.

Je krijgt de E niet gratis bijgeschreven achter je C1 als je al BE hebt. Je zult daar opnieuw examen voor moeten doen. Ook wel logisch, want met C1E kun je een veel zwaardere combinatie rijden dan met je oude BE.
Inekez1
3 jaar geleden
MartinvanDijk
3 jaar geleden
@ Inekez1,
Bedankt voor je antwoord. echter ik begrijp het niet helemaal. Door mijn oude BE rijbewijs mag zitten er geen beperkingen aan de aanhanger die je mag trekken. Behalve idd wat het voertuig mag trekken.
Maar het betekent dus dat ik met een gewone auto een aanhanger mag trekken die zo zwaar is als hij trekken mag. Maar zodra ik (met mijn C1 rijbewijs) in een lichte vrachtwagen stap, dan mag ik diezelfde aanhanger niet meer trekken, omdat ik dan ineens een C1e rijbewijs nodig heb?
TurfGraver
3 jaar geleden
Klopt. U bestuurd dan ook een vrachtauto.