Omdat een kernreactor te groot ente gevaarlijk is om in een auto in te bouwen. Onderzeeërs zijn het kleinste (vaar)tuig dat op kernenergie kan functioneren.
3 jaar geleden
Sinds 1903 is men hier mee bezig geweest, maar het is nooit gelukt, niet alleen omdat kleine kernreactoren niet goed mogelijk bleken, maar het grote struikelblok was om de passagiers voldoende af te schermen van het nucleaire materiaal. Dit materiaal om af te schermen moet zo dik en zwaar worden dat de auto onbruikbaar zou worden. C. R. Lewis , een ingenieur van Chrysler schatte reeds in 1957 al in dat een motor (en afscherming) van 80,000 lb (36,000 kg) nodig zou zijn om een voertuig van 3,000 lb (1,400 kg) voort te bewegen. Dit is ook de reden waarom bemande vliegtuigen met een kernreactor nooit zijn gelukt.
Het bekendste prototype is de Ford Nucleon uit 1957, maar dit is nooit meer geweest dan een schaalmodel zonder daadwerkelijk (kernenergie) motor.