Wanneer krijg je op je rijbewijs een melding dat je een bril moet dragen?

Ik heb over een half jaar mijn rijexamen voor een auto, ik ben alleen bang voor de oogtest. Ik heb daar ook een paar vragen over: vanaf welke afstand moet je een kenteken kunnen lezen? en wanneer komt er op je rijbewijs te staan dat je verplicht bent een bril of lenzen te dragen? Gaat dat vanaf een bepaalde sterkte? Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
14.9K

Antwoorden (3)

Onderdeel van een rijbewijs halen is de zichttest. Voordat je in de auto stapt moet je op het parkeerterrein een kenteken voorlezen: het bewijs dat je MAG rijden.
Dit komt dus niet in je rijbewijs, je hebt een rijbewijs of niet. Heb je een rijbewijs behaald dan is dat dus bewijs dat je goed genoeg kunt zien.
Succes!

Auto-, motor- en T-rijbewijs
Uw gezichtsscherpte moet minimaal 0,5 zijn met één of twee ogen. Deze waarde mag bereikt worden met behulp van een bril of contactlenzen. Het gezichtsveld moet horizontaal 120 graden en verticaal 40 graden zijn. Er mogen geen defecten in het centrale deel zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankje! Moet je dan vermelden dat je lenzen draagt of niet?
Abcde
3 jaar geleden
Hier lees ik dat er wel een code is voor mensen die een bril op moeten tijdens het besturen van een auto
https://wetten.overheid.nl/BWBR0008037/2018-07-01
Dit zal bij een kleine afwijking denk ik niet gedaan worden maar het kan dus wel als ik het goed begrijp.
Neem altijd je verantwoording als je aan het verkeer deelneemt. Rij niet als je weet of denkt dat dat niet veilig kan.
MarBet
3 jaar geleden
Nee je hoeft niet te vermelden dat je lenzen draagt. Als jij met lenzen goed zicht hebt, is er niks om je zorgen om te maken. Anders zouden ze daar echt wel naar vragen, want veel mensen dragen lenzen.
LeonardN
3 jaar geleden
Er is voor zover ik na kan gaan inderdaad wel een mogelijkheid dat je een code op je rijbewijs krijgt. https://www.senior-test.be/nl/er-staat-een-code-vb-0106-op-mijn-rijbewijs-moet-ik-dit-naleven
https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-vragen/wat-betekent-de-code-01.06.htm
Als je (vanwege je leeftijd of vanwege een andere oorzaak) verplicht een medische keuring moet ondergaan voordat je een rijbewijs kan aanvragen (nieuw of vernieuwen), dan wordt ook een ogentest gedaan. Als je bij die test zonder hulpmiddelen voldoende goed kunt zien, dan is er niets aan de hand ook al draag je normaalgesproken een bril. Maar als je een bril of lenzen nodig hebt om voldoende scherp te kunnen zien, krijg je de code 01 op je rijbewijs. Die 01 betekent dat je rijbewijs uitsluitend geldig is met bril of lenzen.
3 jaar geleden
Antwoorden zijn al gegeven met uitzondering van de afstand dat je het kenteken moet kunnen lezen van een stilstaande auto voor de rijproef begint.

Die is 25 meter. Als dat niet lukt (met bril of lenzen) wordt veilig rijden lastig, denk ik.
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mag je dan ook voor je examen twee pogingen doen? Zeg maar eerst zonder hulpmiddelen en als dat niet lukt met?
Computoon
3 jaar geleden
Kenteken moet je gewoon lezen met bril op of contactlenzen in, als je die hebt. Lukt het eerste kenteken niet dan wordt een ander gevraagd. Lukt ook dat niet, dan wordt het examen wel afgenomen maar ontstaat 'gedoe": "Uw gezichtsscherpte moet minimaal 0,5 zijn met één of twee ogen. Deze waarde mag bereikt worden met behulp van een bril of contactlenzen. Het gezichtsveld moet horizontaal 120 graden en verticaal 40 graden zijn. Er mogen geen defecten in het centrale deel zijn. Voor de precieze omschrijving, zie paragraaf 3.3 van de Regeling eisen geschiktheid 2000." Dan moet een oogartsrapport worden opgevraagd Eigenlijk moet je dit voor blijven. Kijk nu al of het lezen van een kenteken van een stilstaande auto op 25 m afstand lukt. Lukt dat niet? Neem maatregelen. Het zou vervelend zijn als het krijgen van het rijbewijs vertraging oploopt door onderzoek achteraf.
Computoon
3 jaar geleden
Dit staat op de site van het CBR: "Ik ben geslaagd voor mijn examen, maar mijn ogentest ging niet goed. Hoe krijg ik nu mijn rijbewijs? De examinator heeft van de negatieve ogentest melding gemaakt bij de medische afdeling. U zult van het CBR een verwijzing naar een oogarts ontvangen. Nadat het oogartsrapport is ontvangen zal de medisch adviseur beoordelen of u voldoende gezichtsvermogen heeft voor een rijbewijs. Als dat zo is zal het CBR een Verklaring van geschiktheid afgeven en u schriftelijk berichten dat u het rijbewijs kunt gaan aanvragen."
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel! Ik heb het gedaan en met moeite gingen 3/4 helemaal goed en bij de ander had ik 1 letter fout, dus ik wil het proberen zonder en daarna misschien met. Moet sowieso eerst nog maar naar de opticien...
LeonardN
3 jaar geleden
@xxlvg Waarom zou je ZONDER proberen?
Je mag gewoon met bril proberen. Als dat lukt krijg je GEEN code op je rijbewijs.