Kan het voor problemen zorgen als ik het wattage van mijn autolampjes met 10Watt verhoog?

In mijn koplampen zit R2 40/45W. Kan ik er dan ook R2 50/55W in doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
PS het zijn halogeenlampen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Om eventuele problemen te voorkomen, zou ik dit niet doen. Bij het construeren van je de koplampen is rekening gehouden met het vermogen en afgegeven stralingswarmte wat je units kunnen verdragen en dit alles binnen een veilige marge. Ga je het vermogen vergroten, dan vergroot je ook de afgegeven stralingswarmte en 'zou' kunnen resulteren in een oververhitting van je koplamp-unit en val je buiten de veilige marge. De units zouden in principe hierdoor kunnen gaan vervormen. Ik persoonlijk zou de specificaties welke door de fabrikant zijn voorgeschreven niet overschrijden.
Een volgend aspect is: Voldoet je verlichting dan nog aan de door de wet voorgeschreven normen? Kan je bij problemen met je verlichting nog terugvallen op je garantie? Krijg je geen APK problemen? In geval van een ongeluk? Waarbij de tegenpartij zou kunnen aanvoeren dat hij/zij door de door jouw gevoerde verlichting verblind was. Krijg je dan geen problemen met de verzekering omdat je niet (de door de fabrikant voorgeschreven) juiste verlichting hebt gevoerd? Zomaar dingen die ff in mij opkomen.
Als je dit allemaal voor 'lief' neemt zou ik willen adviseren om het niet te doen omdat het rendement van 25% meer vermogen m.i. nauwelijks zichtbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je gaat het wattage verhogen met ca. 20%. Ik zou even contoleren of de betreffende zekering dat wel 'aankan'....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook Bartsecundo..
20% meer vermogen is ook 20% meer warmte uitstraling.
De unit moet dus niet te heet worden naast dat de zekeringen het moeten houden.
Ik weet niet of je op de lampunit het maximum toegelaten watt staat geschreven of dat je dat elders moet nazoeken.
Risico is dat er kunststof gaat smelten als de unit het niet aankan en daarna kortsluiting.