Het Singaporees adaptief rekening rijden rijden werkt zeer goed. Waarom hier niet?

Een reportage van voortdurende aangepaste tarieven in functie van de verkeersdrukte in Singapore werkt perfekt. Het vraagt wel behoorlijk wat mankracht en investering in camera's en computers.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Omdat niemand er hier aan wil. Dit is een zeer heikel punt en onze slappe landsbestuurders durven geen beslissing te nemen, het gaat immers over de heilige koe. Ik ben in ieder geval voorstander. Een persoon die de hele dag op de weg zit belast het wegennet meer en moet hiervoor dus meer betalen dan twee gepensioneerden die uitsluitend in het weekend naar de supermarkt rijden...simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belasting is altijd een inbreuk op je privacy. Dat is mi een andere vraag/discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor gewoon dmv een tolvignet. Levert het ons Nederlanders ook nog iets op ipv uitsluitend betalen in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik overigens vaak auto's uit de VS en vooral uit India op de Nederlandse wegen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typo: Ik zie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon vignetje kopen bij pompstation.. (net als in Oostenrijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nuke: precies dat bedoelde ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stolidus: Ik ben het wel met je antwoord eens, maar de 'singapore variant' is hier denk ik niet haalbaar(zie mijn antwoord).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een paar keer in Singapore geweest en denk dat het wel model kan staan. Uiteraard heeft het land een andere infrastructuur maar je kunt er zeker van leren. Ik ervaar het reizen in Singapore altijd als efficiënt, veilig en niet duur. De chipkaart voor metro en bus werkt daar al jaren zonder enig probleem. Ik ben het verder volledig een smet je antwoord. +1

Andere antwoorden (4)

Wij hebben een andere cultuur en de burgers hier zullen dit niet pikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Singapore zijn ze zo streng, je moet daar eens een papiertje laten vallen op straat... Als ze je betrappen dan ga je behoorlijk diep in je buidel tasten...

Deze manier van aanpakken, daar kom je hier in Nederland niet mee gedraaid... Dan krijg je agressie van de burger naar de handhavers...

Het kan in die cultuur kennelijk goed, maar neem dat niet als voorbeeld hoe het hier zou kunnen zijn...

Regels die in het leger gelden, die gelden toch niet voor mensen buiten het leger, of wel dan?

En daar valt het adaptief rekening rijden ook onder...
Als het zo makkelijk was, waarom is het dan al niet gedaan hier?

We wachten op een oplossing...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rekeningrijden is in Singapore geen op zichzelf staande maatregel, maar slechts één uit een hele reeks.
Zo wordt in Singapore ook het autobezit ontmoedigd, iets wat de Nederlandse politiek juist niet wil. ( Volgens het weekblad Transport en Logistiek kost een Opel Astra in Singapore al bijna een ton aan registratiekosten, invoerheffing en allerlei andere heffingen, en dan moet de koper van deze middenklasse-auto de aanschaf nog betalen.)
Verder heeft Singapore als alternatief de Light Rail en er zijn ook bussen zijn er genoeg, de diensten frequent en betaalbaar.
Wie niet in een volle bus of trein wil, kan nog altijd de taxi nemen. In Singapore rijden 15 duizend taxi's rond, drie keer zoveel als in heel Zuid-Holland, dat ongeveer evenveel inwoners heeft. Maar de afstanden in Singapore zijn kleiner, en de ritkosten zijn, ook met vergelijkbare afstanden, viermaal goedkoper.
Kortom, de Singaporese situatie is niet te vergelijken met de Nederlandse.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dan dat dat hier niet goed kan werken?
In Singapore is de nood natuurlijk hoger: er wonen ruim 4,6 miljoen mensen op een kluitje. Hadden wij ook zo'n grote stad, dan was 't wellicht hier ook al ingevoerd.
De plannen zijn er ook al trouwens: rekening rijden gaat ook in NL worden ingevoerd.