Gaat bij het afslaan op een afbuigende voorrangsweg een voetganger op een zijweg voor?

Op dit plaatje zijn de groene nummers de juiste volgorde.
Bij de afbuigende voorrangsweg moet je het volgen van de voorrangsweg zien als rechtdoor en het niet volgen van de voorrangsweg zien als afslaan.
Een afslaande auto moet verkeer op dezelfde weg voor laten gaan. Maar volgens de regels hierboven loopt de voetganger dan toch niet meer op dezelfde weg? Waarom moet hij dan toch voor gegaan laten worden door de witte auto?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
10.1K
erotisi
4 jaar geleden
Als het een afbuigende voorrangsweg zou zijn zou het misschien klopppen maar die is er niet want anders zou de witte auto ook voor de blauwe gaan
SentWierda
4 jaar geleden
Ik zie waar de witte auto rijdt wel een voorrangswegbord (vierkant; geel binnenvlak). Staat onder dat bord ook een afbuigingsbord? Zo nee, dan klopt er iets niet,
De voetganger heeft sowieso geen rechten want er is geen zebra.
tinus1969
4 jaar geleden
@erotisi, dat soort regEls gelden alleen voor BESTUURDERS.
erotisi
4 jaar geleden
stel dat de afbuigende voorrangsweg naar links zou gaan heeft de voetganger dan nog steeds voorrang?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
sorry voor het onduidelijke plaatje trouwens, het is idd een afbuigende voorrangsweg naar links. Dus de witte en blauwe auto ''slaan af''.
LeonardN
4 jaar geleden
@SentWierda/@tinus1969 "De voetganger heeft sowieso geen rechten want er is geen zebra."
"dat soort regEls gelden alleen voor BESTUURDERS." Er is een regel, die ook voetgangers meeneemt, aangezien die regel niet spreekt over bestuurders, maar over verkeer. http://www.beterverkeer.nl/website/mob.php?pag=202
Voetgangers: deze voorrangsregel geldt voor alle verkeer, dus ook voor voetgangers. https://maxius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/artikel18
Artikel 181.BESTUURDERS (witte auto) die afslaan, moeten het VERKEER(dus ook voetgangers) dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

Antwoorden (1)

De voetganger heeft voorrang op de afslaande witte auto, want de voetganger gaat rechtdoor en de witte auto slaat af.
Of het een voorrangsweg is of niet, heeft geen invloed op de voorrangsregels voor de voetganger, maar alleen voor het rijdend verkeer op de rijweg.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar als de voorrangsweg naar links zou buigen, moest de voetganger de auto wel voor laten gaan. Dus een voorrangsweg heeft wel degelijk invloed op voetgangers. Alleen blijkbaar dus niet als de auto de voorrangsweg verlaat?
LeonardN
4 jaar geleden
@Inalahoi
"Maar als de voorrangsweg naar links zou buigen, moest de voetganger de auto wel voor laten gaan."
Dat is nog maar de vraag. De voetganger zal zich namelijk zien als rechtdoorgaand verkeer, en alhoewel de auto meegaat met de voorrangsweg, is er dan nog steeds wat voor te zeggen dat hij ook afslaat, althans in een situatie als op de tekening (maar dan gespiegeld). Dus laten we zeggen dat de witte auto naar rechts draait en de voetganger aan de rechter zijde staat, dan zou ik de voetganger nog steeds voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/afslaanwet4.htm
op deze site op het tweede plaatje staat een dergelijk voorbeeld waar de voetganger dus moet wachten. Ik heb het zelf ook zo geleerd. Zou natuurlijk fout kunnen zijn, dan is de bovenstaande vraag ook meteen duidelijk, maar vgm moeten ook voetgangers wachten bij een (afbuigende) voorrangsweg.
LeonardN
4 jaar geleden
Ah, dank voor de bron/link!