Kan mijn rover 25 tegen e10 brandstof?

Ik heb een rover 25 uit 2001. Nu las ik gisteren dat niet alle (oudere) auto's tegen de brandstof e 10 kunnen. Ik heb op internet gezocht en vind dan wel een lijst met autos die besproken wordt, maar Rover staat niet tussen. Nu is mijn vraag Weet iemand of mijn auto tegen die brandstof kan. Heel toevallig deed mijn auto laatst een aanta keer heel raar hij trekt minder snel op dan normaal. Niet dat ik normaal heel snel optrek ofzo maar ik gaf gas de auto maakte heel veel toeren en ik moest echt afremmen omdat de auto zo raar deed

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
5.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb het dus wel gebruikt. Ik denk al een paar keer, want er staat e10 en 95 op de slang. Is dat voor een paar keer ook erg? En wat moet ik dan gebruiken?
SimonV
4 jaar geleden
Je kunt beter een reactie plaatsen bij mijn antwoord. Daar krijg ik automatisch een melding van. Ik heb het antwoord uitgebreid.

Antwoorden (1)

Nee. De Rover 25 kan E10 niet gebruiken zonder de motor te beschadigen.
Dit advies komt onder meer van het Engelse Ministerie van Transport. De kans op beschadiging is niet heel groot: sommige Rovers 25 rijden al jaren op E10 zonder problemen.

Ethanol heeft twee nadelen. Ten eerste bevat het iets minder energie dan benzine. In het geval van E10 komt het verschil neer op ongeveer 2 procent. Maar belangrijker is de potentiële schade die de brandstof kan aanbrengen. Op langere termijn KUNNEN brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor beschadigd raken.
Mocht je per ongeluk E10 hebben getankt, dan levert dat dus niet meteen schade aan je voertuig op.

E5, dat als alternatief wordt aangeraden, zal beschikbaar blijven. Maar het is niet zeker welke tankstations die soort nog blijven aanbieden.
Het veiligste is over te stappen op de duurdere premiumbenzine.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo Dank je voor je antwoord. Nu lees ik dat er pas per 1 okt e10 uit de pomp komt. Weet jij toevallig hoe dat zit?
SimonV
4 jaar geleden
Het kwam al eerder uit de pomp. Maar hiervoor was het nog niet verplicht, per 1 oktober wel (Op 12 oktober geldt dit voor de hele Europese Unie).