Is de lucht uit de airco van de auto afkomstig van buiten of binnen?

Bij een auto airco komt er koele lucht in de auto. Maar is dat dezelfde lucht die al in de auto zat die nu gekoeld is of is dat gekoelde lucht van buiten. Of zal het beide zijn?
En als de auto stil staat hoe wordt dan de lucht gekoeld

4 jaar geleden
in: Auto's
4.3K

Antwoorden (2)

In de auto kun je kiezen tussen buitenlucht, maar je kunt ook de buitenklep dichtzetten (voor als het erg stoffig is of stinkt). De lucht circuleert dan IN de auto. De airco koelt de luchtstroom die jij gekozen hebt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De lucht die door de airco gaat komt altijd van buiten. Als de airco goed aangesloten is, zal deze automatisch uitschakelen wanneer je de lucht in de auto laat circuleren. De lucht die door de airco gaat moet wel van buiten komen, omdat de condensor (koelradiateur) vóór de afsluitklep van circulatieklep zit. Als deze er achter zou zitten, zou al het condenswater van de airco binnen in de auto komen........
De airco werkt alleen als de motor draait, omdat de aircopomp door de motor wordt aangedreven. De lucht die gekoeld moet worden laat je middel de aanjager (kachelventilator) naar binnen stromen.
Bij elektrische auto's wordt de aircopomp elektrisch aangedreven, dus daarbij hoeft er verder geen aandrijfmotor te lopen.....
Toegevoegd op 06 juli 2019 11:56: tekst
jc54