Is Auto verkopen zonder er bij te zegen wat de mankementen zijn strafbaar?

Halloo

Ik heb auto gekocht. Van te vooren gesproken oude eigenaar zei dat de auto goed was ( ik heb alle gesprekken bewaard op whatsapp)
Ik ging de auto kopen zag goed er uit
Gestart en toen vroeg ik weer of er wat mankeerde zei hij nee de auto is goed. Gingen we op me naam overzetten,toen zei ik ik kom de auto later ophalen was er alleen heen gegaan met auto ik parkeerde de nieuwe auto ergens anders. Ging weer met me auto weg waar ik mee naar toe was gereden.

Volgende dag ging ik het auto ophalen reed niet eens 20 min meteen 2 storingen op dashboard

Belde de verkoper hij zei gisteren was de storingen er niet ik heb de auto verkocht zonder storing

Toen zei ik hier op kom ik terug ga eerst naar garage ben ik langs garage gereden liet het uitlezen

De schade plus minus 750,- euro

En ze hebben dat storing eerder laten resetten ik belde boos terug

Toen zei hij okey breng de auto terug krijg je geld ook terug

Datum afgesproken ik appte hem

Ik ga nieuwe auto kijken als ik de auto terug komt brengen geen onzin kamen maar mijn geld terug te betalen tot laatste cent

Toen krabdelde hij terug

Ik zeije krijgt 2 opties

1 je betaald me 700,- euro terug
2 of je neemt auto terug

Hij zei ik koop de auto terug voor de helf dat ik hem heb betaald

Ik was kwaad toen zei hij oke breng maar terug wil datum afspreken toen gaf hij aan ik ga uitzoeken of dat kon

Ik heb hem paar dagen tijd gegeven

Hij is toch strafbaar

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
2.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is het risico van kopen bij een particulier.
Bij een bekende dealer / garage kan je ook 2e hands kopen en daar wordt alles opgeschreven en besproken ook de kosten. Vertrouw je het niet - wie kan je nog wel vertrouwen? - ga dan naar een garage / monteur die je kent en kijk samen wat er aan mankeert.
Kopen bij:
particulier - goedkoper en risico -
Onbekende handelaar - niet echt goedkoper en zeker risico -
Bekende dealer / garage - heeft een reputatie en is betrouwbaar (in principe)
Antoni
4 jaar geleden
Altijd een proefrit maken, niet alleen de auto starten, dat lijkt mij aan te raden!

Antwoorden (1)

Hier hebben we te maken met het burgerlijk recht, niet met het strafrecht.

"Ook als een particulier een auto verkoopt, moet hij instaan voor de gebreken die de auto heeft. De verkoper is verplicht de koper in te lichten over bestaande gebreken aan de auto waarvan hij op de hoogte is. Als de verkoper niet voldoet aan deze mededelingsplicht, kun je hem daarop aanspreken. Om de verkoper succesvol aansprakelijk te stellen of overeenkomst te ontbinden moet je bewijzen dat de verkoper dingen heeft verzwegen."

En dat is meteen het lastige: bewijzen dat de koper dingen heeft verzwegen. De koper kan vervolgens zeggen dat hij van geen gebrek wist.

Dit is meteen het risico van kopen bij een particilier. Het is wel goedkoper dan bij een bedrijf maar je hebt veel minder rechten, in ieder geval: veel moeilijker te halen. Vaak is het in de praktijk: garantie tot aan de deur en succes ermee.

Als koper heb je overigens ook een onderzoeksplicht.
.
Je kunt juridische hulp inschakelen om te kijken of er nog een of andere schadevergoeding uit te slepen is maar ik geef je weinig hoop.
.
Waar ik schreef
-En dat is meteen het lastige: bewijzen dat de koper dingen heeft verzwegen. De koper kan vervolgens zeggen dat hij van geen gebrek wist.-
Moet dit uiteraard VERKOPER zijn.
Toegevoegd op 01 juni 2019 12:28: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+plus, zo is het precies. Juridische hulp inroepen heeft inderdaad weinig zin.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ het enige juiste antwoord!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb bewijzen via whats app Hij zei dat et niets met auto mankeerde en daarna wilde hij dat ik de auto terug bracht en toen was hij van gedachten verander wilde weer terug kopen voor de helf wat ik had betaald toen ging ik flippen Hij zei geef me paar dgen tijd ga eerst goed uitzoeken
LeonardN
4 jaar geleden
Er mankeerde wellicht ook niks toen hij hem verkocht. Dat je een paar dagen later pech krijgt zegt niet veel.
erotisi
4 jaar geleden
Toch is de grens tussen strafrecht en civiel recht niet altijd eenduidig. Dat is ook het geval met oplichting: HR: "dat het enkele aangaan van een overeenkomst en het vervolgens in gebreke blijven op zichzelf – ook indien degene die de overeenkomst is aangegaan al voorzag niet aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen – niet het aannemen van een valse hoedanigheid noch een listige kunstgreep als bedoeld in artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht oplevert."
https://blog.iusmentis.com/2010/04/06/wanneer-wordt-wanprestatie-oplichting/
Computoon
4 jaar geleden
Als de gegevens van vraagsteller juist zijn denk ik hier eerder aan een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verbintenis door de verkoper ofwel wanprestatie.
Maar hoe dan ook: ik zie het somber in voor koper.