kan je beboet worden als je geparkeerd staat op een zgn. kinderwagenplek ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
5.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Wat is een kinderwagenplek?
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik denk dat vraagsteller dit bedoeld, Ikea omschrijft het zo op de site:
"Bij sommige vestigingen hebben we ook speciale parkeerplaatsen, die je niet bij alle vestigingen vindt. Een goed voorbeeld hiervan zijn gezinsparkeerplekken. Deze parkeerplekken hebben extra ruimte, zodat je alle ruimte hebt om bijvoorbeeld je auto- of kinderstoeltje te bevestigen of de kinderwagen op te bergen."

Antwoorden (4)

Je vraag is erg ruim gesteld. Ik ga er van uit dat je bedoelt in het openbaar vervoer.
Mogelijk in de tram, de bus of de metro dat je een kinderwagenplek tegenkomt.
Deze is ook bedoeld voor personen in een rolstoel (/scootmobiel) in de bus in mijn bron. .
Er is geen sprake van boete, wel van aansprakelijkheid bij schade of letsel.

Hopelijk heb je hier iets aan @pekram.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zie ineens dat de rubriek 'auto's' is.
Waar zijn er op straat kinderwagenplekken te vinden?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vaak in parkeergarages zijn deze plekken tegenwoordig
Ritsuka
4 jaar geleden
Ikea omschrijft het als volgt op de site:
"Bij sommige vestigingen hebben we ook speciale parkeerplaatsen, die je niet bij alle vestigingen vindt. Een goed voorbeeld hiervan zijn gezinsparkeerplekken. Deze parkeerplekken hebben extra ruimte, zodat je alle ruimte hebt om bijvoorbeeld je auto- of kinderstoeltje te bevestigen of de kinderwagen op te bergen."
Volgens deze site mag het niet, maar eorden er geen boetes uitgeschreven. Je krijgt alleen een waarschuwing dat het niet de bedoeling is om op een gezinsparkeerplaats te staan als je geen kinderen bij je hebt: https://indebuurt.nl/delft/gemeente/mag-dat-zonder-kinderen-parkeren-op-gezinsplaatsen-in-delftse-garages~52247/
4 jaar geleden
Ja, je kan beboet worden.
Zo'n plek is speciaal bedoeld voor een bepaalde categorie. Dit wordt aangegeven met een bordje.
Tegenwoordig kom je veel verschillende categorieën tegen: plaatsen speciaal voor mensen met een kinderwagen, plaatsen waar alleen vrouwen mogen parkeren. Deze plaatsen zijn gereserveerd voor een doelgroep. Het is dus niet de bedoeling dat iemand anders daar parkeert. Zelfs niet als alle vakken leeg zijn. Andere gereserveerde parkeerplaatsen zijn bijvoorbeeld voor personeel van een bedrijf, huisarts bij een verpleeghuis, electrische auto's, invaliden......
Natuurlijk krijg je bij de ene plaats eerder een boete dan bij de andere plaats. Maar parkeren mag er niet.
Deze zijn opgenomen in de wet Mulder.

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/124792-boetes-of-bekeuring-bij-fout-parkeren-en-stilstaan-voor-2019.html
Kortom, tref je een agent die niet coulant is, dan kun je een boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je ziet vaak verschillende bordjes bij dergelijke parkeerplekken. Alsof iedereen zijn eigen bordje verzint.
Dat is omdat dat ook het geval is. Er is namelijk geen officieel bord voor een kinderwagen- of familieparkeerplek. Simpelweg omdat het ook geen officiële categorie is.

Omdat het geen juridische status heeft kan 'foutparkeren' ook niet bekeurd worden.

Daarnaast is de controle vrij moeilijk (praktisch onmogelijk) immers een bestuurder die uitstapt zónder kinderen kan juist onderweg zijn om ze te halen. Een bestuurder die instapt zonder kinderen kan ze juist gebracht hebben.
Een agent zou dus de hele tijd moeten wachten om te zien of een bestuurder eerst zonder kinderen komt parkeren én vervolgens weer zonder kinderen weg gaat. Daar is gewoon geen tijd voor.

Neemt niet weg dat het wel onfatsoenlijk is om daar te parkeren terwijl je eigenlijk geen kinderen vervoert, of gaat vervoeren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix